Alle skip skal betale to dollar per tonn drivstoff de kjøper, foreslås det. Over en tiårsperiode vil dette bidra til 50 milliarder kroner til forskning og utvikling, ifølge Rederiforbundet.

– Det er første gang en samlet internasjonal næring foreslår å pålegge seg selv en avgift på drivstoff. Fondet vil bidra med viktig kapital til utvikling av nye lav- og nullutslippsløsninger for skip i internasjonal fart, sier Lasse Kristoffersen, president i Norges Rederiforbund.

Det foreslås at fondet opprettes i regi av FNs organ for regulering av internasjonal skipsfart, IMO.

– Nå er det opp til politikerne

I 2018 vedtok IMO at skipsfarten innen 2050 skal kutte sine utslipp med 50 prosent målt fra 2008-nivå. Internasjonal skipsfart står for om lag 2,5 prosent av de globale menneskeskapte CO2-utslippene.

Forslaget skal nå behandles av medlemslandene i IMO.

– Skipsfarten både i Norge og internasjonalt er klare til å bidra. Nå er det opp til politikerne å gripe muligheten og vedta forslaget, sier administrerende direktør Harald Solberg i Rederiforbundet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.