Tankreder Herbjørn Hansson har satset alt på gode rater i spotmarkedet for sine tankbåter. Nå er ratene igjen i kraftig fall, etter et oppsving i fjor høst.

Spot-ratene for suezmax-skip endte fredag på 24.000 dollar per dag. Det er en halvering siden årsskiftet.

Det svir for rederiet Herbjørn Hansson har ledet siden 1995, Nordic American Tankers. Aksjen endte både torsdag og fredag notert til nye historiske sluttkurser på New York-børsen, med 1,82 dollar per aksje.

Det priser selskapet til 2,2 milliarder kroner, som tilsvarer et fall på nær 80 prosent på to år. For aksjonærer som bare de siste to og et halvt årene har spyttet inn 1,9 milliarder kroner i ny kapital, er kursen katastrofal.

En av dem som mente at kursen nå var lav nok til å bli interessant, var Blackrock, et av verdens største investeringsselskaper, som fredag flagget at det eier over fem prosent av aksjene.

DN forsøkte søndag å få kommentar fra Herbjørn Hansson, men han besvarte hverken mail, sms eller telefon.

Venter forverring

Jørn Bakkelund, senioranalytiker i Clarkson Platou, sier til DN at tankratene generelt har falt kraftig siden nyttår, etter at det kom mye ny tonnasje i markedet i januar. Nedgangen forsterkes av at Opec, og særlig Saudi-Arabia kuttet produksjonen etter Opec-møtet i begynnelsen av desember. I tillegg har det vært synkende produksjon i Iran, Venezuela og Libya.

Til tross for en halvering av ratene siden nyttår, mener Bakkelund at suezmax-ratene så langt har holdt seg forholdsvis bra, sammenlignet med stortank.

– Årsaken er at det er unormalt store forsinkelser og lang ventetid gjennom de tyrkiske stredene. Det gir seg normalt på vårparten, og vi venter fallende rater mot sommeren.

Hvis Bakkelund får rett, går det dermed mot verre tider for Hansson utover våren.

Tyst om finansiering

Samtidig som ratene faller, jobber Hansson med å få ny finansiering på plass for rederiet. Det eksisterende lånet løper ut i 2020, og koster nå rederiet dyrt etter at selskapet i fjor vår kom i brudd med lånebetingelsene. Bankene ga henstand mot å øke renten og legge sterke begrensninger på hvilket utbytte Hansson får betale ut.

I slutten av november meldte Hansson at Nat vurderer ulike alternativer og at en ny finansieringsløsning var ventet å foreligge innen utgangen av 2018 eller tidlig i 2019.

Siden har det vært stille fra selskapet.

Den forrige finansieringsløsningen Nat lanserte i desember 2017, kostet selskapet dyrt. I fjor vår kansellerte Nat lånepakken med et obligasjonslån på 375 millioner dollar fordi det ikke var i aksjonærenes interesse. Kanselleringen kostet selskapet over 13 millioner dollar.

Trøst

Mot høsten kan det bli en opptur igjen i ratene, tror Bakkelund i Clarkson Platou. Det vil slå positivt ut for Nat.

– Etter sommeren tror vi på bedring i ratene, forsterket av at mange av skipene skal dokkes for å installere nye rensesystemer, sier senioranalytikeren.

Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen IMO innfører nye krav til svovelutslipp fra neste år.

– Disse kravene vil og medføre en strammere balanse gjennom økte drivstoffutgifter som vil føre til nedsatt fart. Dette vil slå inn for alvor mot slutten av året.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Den hyggelige nye jenta på teamet viser seg å være en skikkelig latsabb. Hva gjør du? Svaret får du i Mandagsmøtet!
Her stormer kundene inn for å sikre seg vin til "bare" 50.000 kroner flasken
00:40
Publisert: