På et allmøte i Fosnavåg fredag fortalte konsernsjef og hovedaksjonær Stig Remøy at han etter ti måneders forhandlinger er blitt enige med kreditorene om en redningsplan for Olympic Ship.

– Arbeidet med restruktureringen har vært som en virvelvind. Det slår imot fra alle kanter, med banker, obligasjonseiere, aksjonærer, ansatte og leverandører. Og det er mennesker midt oppi det hele, sier Remøy.

Nytt selskap

11 subsea-fartøy av selskapet 20 offshorefartøy flyttes over i et nytt selskap, Olympic Subsea. Remøy beholder kontrollen med 70 prosent av aksjene i det nye selskapet. Han skyter inn 280 millioner kroner i ny egenkapital, mens to andre lokale investorer går inn med 120 millioner. Det vil dekke kapitalbehovet frem til 2020.

– Det betyr mye. Jeg er veldig glad for at vi kom i mål. Løsningen medfører at noen jobber går tapt, men det som blir igjen blir bærekraftig, sier Remøy.

Avtalen er akseptert av bankene, verftskreditorene og mer enn to tredjedeler av obligasjonseierne til selskapets usikrede obligasjonslån. Løsningen skal redusere den rentebærende gjelden fra 5,5 til 3,8 milliarder kroner, blant annet ved at forfall på gjelden utsettes til 2021. Selskapet er dermed sikret drift frem til 2021, mener Remøy.

80 mister jobben

– Det er trist folk mister penger. Jeg har vært med på tøffe ting på sjøen, men dette har jeg aldri vært borti før, sier Remøy om arbeidet med restruktureringen.

– Det har vært tøft å finne en bærekraftig løsning du selv tror på og vil legge inn ny kapital i.

Åtte fartøy blir liggende igjen i gamle Olympic Ship, mange av dem i opplag. 80 ansatte blir sagt opp. Det nye selskapet vil satse på subsea-operasjoner innenfor olje, vindkraft og kabellegging, forteller han.

– Vi dreide oss tidlig mot subsea og har tre fjerdedeler av våre inntekter derfra. Nå rendyrker vi det selskapet er best på. Det er ikke like stor overkapasitet i subsea som i resten av offshore, sier Remøy, som har stor tro på fremtiden.

Knallhard kamp

Lav oljepris og sterkt fall i aktiviteten i offshore har ført til halverte dagrater og store økonomiske problemer for den gjeldstyngede offshoreflåten. Det har i hele høst pågått knallharde forhandlinger om kontrollen over de største norske offshorerederiene.

I Ålesund har Farstad-familien overlatt aksjemajoriteten i sitt familierederi til investoren Kristian Siem, mens Sævik-familien nylig sikret kontroll over Havila etter omkamp mellom bankene og obligasjonseierne.

Olympic Shipping legger flere av båtene i opplag og satser på subsea. Her er offshorebåtene Olympic Poseidon, Olympic Princess og Olympic Canyon i opplag ved Breivika utenfor Ålesund. 
Olympic Shipping legger flere av båtene i opplag og satser på subsea. Her er offshorebåtene Olympic Poseidon, Olympic Princess og Olympic Canyon i opplag ved Breivika utenfor Ålesund.  (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Stigs bror Åge Remøy mistet kontrollen over sitt rederi Rem Offshore til Kjell Inge Røkke, som gjennom Aker først kjøpte Solstad offshore og deretter sikret seg Rem ved det Åge Remøy har karakterisert som et fiendtlig oppkjøp.

Olympic har siden september fått ti utsettelser og forlengelser av fristen for å finne en gjeldsløsning for rederiet. En sterkt forkjølet Remøy er den første av rederne som har fått obligasjonseierne til å godta avtalen før den ble lagt frem offentlig.

– Av og til må man gjøre et valg. Jeg mener dette er den beste løsningen for alle. Vi måtte først få en løsning hos bankene før vi kunne gå til obligasjonseierne, men vi ville ha en løsning som også var robust for obligasjonseierne, sier Remøy.

Obligasjonseierne stemmer over avtalen 22. desember. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.