– Jeg får ofte spørsmål om hvordan vi skal håndtere gjelden og kontantposisjonen vår. Jeg svarer at det avhenger av markedet fremover. Vi er fullstendig klar over vår posisjon, sier Lars Peder Solstad til en fullsatt sal på årets Pareto-konferanse torsdag.

Han er som vanlig rolig, avbalansert og snakker med tykk Haugesund-aksent.

– Vi er veldig sikre på at markedet vil bedre seg fra og med 2020, sier han til forsamlingen av norske og internasjonale investorer.

Vil ikke gå glipp av oppturen – holder igjen

Han har styrt det tradisjonsrike, nå sammenslåtte, rederiet Solstad Farstad gjennom stormen i offshoremarkedet i årene etter oljekrisen. Etter fallet reduserte oljeselskapene aktiviteten kraftig. Det ga færre oppdrag for offshorerederiene, lavere rater og sendte båter i opplag langs kysten. I hele offshorebransjen ble det tatt store nedskrivninger og restrukturering var eneste løsning for mange av rederiene.

I spissen sto Lars Peder Solstad og Solstad Offshore som slo seg sammen med Kjell Inge Røkkes Aker som så slukte Rem Offshore, som igjen slo seg sammen med Farstad Shipping og John Fredriksen-kontrollerte Deep Sea Supply. Nå er det et av verdens største offshorerederier. Men Solstad Farstad-sjefen forhaster seg ikke.

– Vi selger ikke kapasiteten vår for tidlig for billig, sier han.

– Vi vil gjerne ha båter i oppdrag så fort som mulig, men vi vil gjerne ha de til fornuftige priser og vi tror vi må litt lengre frem i tid før prisene er fornuftige nok. Vi tar ikke lange kontrakter til dårlige rater. Da går vi jo glipp av oppturen, sier Solstad til DN.

– Oppturen kommer?

– Ja ja, svarer Solstad, som tror det bare blir bedre år for år.

– Jeg tror vi er veldig godt posisjonert.

Er dere best posisjonert?

– Ja, vi er blant dem som er best posisjonert. Det er jeg overbevist om, sier han.

Skryter litt

Til tross for at rederiet har vært igjennom en stor og kostbar konsolidering, har det fortsatt høy gjeld og det svir fremdeles av penger. Ved utgangen av andre kvartal hadde rederiet langsiktig gjeld på 17,6 milliarder kroner og en egenkapital på 3,8 milliarder.

Utsiktene er foreløpig fortsatt svake. Ifølge Pareto var inntektsveksten i andre kvartal på minus fem prosent for forsyningsskipsrederiene sammenlignet med samme periode i fjor.

I andre kvartal ser det ut til å ha løsnet litt for Solstad Farstad. Rederiet doblet inntektene sine i andre kvartal mot andre kvartal i fjor. Ti skip er satt ut i aktivitet fra første til andre kvartal i år.

– Vi hadde en treg start i 2018, men utviklingen siden da har vært god, sier Solstad, som maner til tålmodighet.

– Vi er forberedt på å vente et par år før vi ser en bærekraftig prising. Vår agenda er å bygge et godt selskap. Vi må fortsatt håndtere høy gjeld og en strukket likviditet, sier han.

Rederisjefen bruker noe av tiden sin på Pareto-scenen til å skryte av hva det konsoliderte selskapet har fått til siden sammenslåingen.

– Like før konsolideringen hadde de fire selskapene kombinert operasjonskostader på 3,7 milliarder kroner fordelt på 18 skip. Nå har vi 95 skip ute og vil trolig ha operasjonskostnader på tre milliarder kroner, sier Solstad.

Venter å jobbe mer med vind

I andre kvartal har Solstad Farstad sikret seg 18 kontrakter i Norge, Storbritannia, Brasil og Australia. De fleste av kontraktene innebærer tradisjonelt offshore- og subseaarbeid, men Lars Peder Solstad sier at han og rederiet begynner å by mer og mer på offshore vind, sammen med havbunnseismikk og gruvedrift på havbunnen, såkalt «deep sea mining».

– Subseaskip kan bli brukt for mer enn tradisjonelt subseaarbeid. Vi forventer at bruk av subseafartøy til offshore vind vil øke, sier han.

Før Solstad fikk gå av scenen etter presentasjonen sin måtte han svare på spørsmål fra Paretos analytiker om han tror det blir mer konsolidering fremover og om han tror det hjelper for rederibransjen.

– Historien viser at det er liten vilje til å konsolidere. De fleste selskaper vil gjerne operere selv. Jeg ser ikke mange initiativ på konsolideringssiden. Hjelper det? Ja, selvfølgelig. Vi vil gjerne se mer av det, sa Solstad.

Han ble også spurt om han er interessert i å kjøpe flere skip.

– Jeg tror vi skal konsentrere oss om dem vi har, svarte han til stor latter fra salen.

Synes fusjonen internt har gått fint

Alt har ikke gått glatt siden konsolideringen mellom de to tidligere konkurrerende familierederiene Solstad Offshore og Farstad Shipping, og Røkke, Fredriksen og Remøy. Det har blant annet vært uenighet om hovedsetet skulle være i Farstads hjemby Ålesund eller på Solstads hjemmebane Skudeneshavn. Tidligere styreleder i Farstad, Sverre Andreas Farstad, ble med inn i styret i det nye rederiet, men har flere ganger uttrykt misnøye med resultatet av fusjonen. Blant annet gjelder det store nedbemanninger ved Farstads tidligere hovedkontor i Ålesund.

Lars Peder Solstad sier til DN at han synes rederiet har hatt en god prosess siden konsolideringen.

– Vi har fått gjort mye og jeg synes vi har veldig gode folk med oss fra alle de fire selskapene. Vi bygger et lag og er veldig fornøyd med det, sier han.

1. oktober skifter Solstad Farstad navn til Solstad Offshore etter at Sverre Farstad ba om å få fjernet familienavnet fra rederiet etter han trakk seg fra styret i januar. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Omtrent en million mennesker har evakuert
Innbyggere i Nord Carolina evakuerer før orkanen Florence treffer staten.
00:59 Min
Publisert: