Økokrim mener at Eide medvirket til forsøket på å smugle lasteskipet «Harrier», som tidligere het «Tide Carrier», ut av landet for å hogges opp på en strand i Pakistan – uten tillatelse fra Miljødirektoratet.

To dager ut i seilasen i februar 2017 fikk skipet motorproblemer og kom i drift utenfor Jærstrendene. Miljømyndighetene nektet da skipet å forlate Norge uten tillatelse. Før seilasen hadde skipet ligget i opplag i ti år.

Eide var selger av skipet, og medvirkningen fant sted over en tomånedersperiode fra slutten av 2016, ifølge tiltalen. I 2019 fikk Singapore-selskapet Wirana Shipping en bot på sju millioner kroner av Økokrim for å ha forsøkt å smugle skipet ut av Norge.

– Eide hadde kunnskap om at skipet skulle skrapes i Sørøst-Asia, nærmere bestemt India eller Pakistan. Han kan derfor dømmes for medvirkning, sa aktor Maria Bache Dahl i sin prosedyre tirsdag, ifølge NRK.

Økokrim ba også retten om å inndra tre millioner kroner fra Eides selskap Eide Marine Eiendom AS.

Eide nekter straffskyld på alle tiltalepunkter. Rettssaken avsluttes onsdag.

(©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.