Da det norskflaggede skipet skulle legge til kai for å fylle om bord last, kolliderte det med kaien som skapte et hull i drivstofftanken. Kystvakten i Nederland bekrefter at mye olje har drevet bort fra hendelsesstedet.

– Eksperter sier at opprydningen kan ta dager, uker eller enda lenger, skriver havnevesenet ved Rotterdam i en pressemelding mandag ettermiddag.

– Dette vil medføre en betydelig kostnad, det er en relativt omfattende operasjon, sier Global Head of Ship Management i Odfjell, Geirmund Drivenes, til DN.

– Olje driver ut i havet og innover i havnen, melder den Nederlandske Kystvakten.
– Olje driver ut i havet og innover i havnen, melder den Nederlandske Kystvakten. (Foto: Kustwacht Netherlands)

Mye olje utenfor lensene

– Umiddelbart etter uhellet ble det satt ut oljelenser for å samle oljen innenfor et begrenset område. Men på tross av dette hadde en del olje passert og rukket å drive i ut elven, sier Drivenes.

Dette bekrefter operasjonsoffiser John Jacobs i den nederlandske kystvakten. De har mobilisert et fly for å overvåke lekkasjen.

– En god del olje driver innover mot havnen, samtidig er noe på vei utover i sjøen. Det kan bli mer problematisk, men situasjonen er noenlunde under kontroll, sier Jacobs.

Havnemyndighetene la ut mandag en pressemelding med status på opprydningen.

– Av de over 200 tonnene sølt ut, er 100 tonn allerede blitt tatt opp, skriver havnemyndighetene.

Det er Odfjells kriseteam, havnemyndighetene, Oddfjells forsikringsselskap Gard og Rijkswaterstaat som står for planleggingen av opprydningen. Rijkswaterstaat er departementet for infrastruktur og vannbeskyttelse.

Prioriteringene er som følger: Andre skip som er blitt kontaminert, kai og havneområdet og så miljøet rundt til slutt, bekrefter Drivenes.

Kriseteamet og utsendte fra Odfjell har satt i gang med etterforskningen.

– Hvordan og hvorfor uhellet skjedde er for tidlig å svare på, men vårt undersøkelsesteam skal i tett dialog med lokale myndigheter, skipsledelse og øvrig besetning avdekke dette, sier Drivenes.

Han forteller at dette er den første hendelsen av sitt slag siden selskapets oppstart i 1914.

Kollisjonen mellom skipet og kaien skjedde da det skulle legge til for å fylle skipet med last. Da det skulle legge til kom akterskipet nær kaien som laget et hull like stort som to knyttnever, ifølge Drivenes.

– Fra skipet ankommer verkstedet antar vi at reparasjonene vil ta en ukes før skipet er i drift igjen, sier Drivenes.(Vilkår)

Slik lærer du å stå på hendene
- Man kan ikke ha en treningsøkt uten å stå på hendene, mener turner Espen Jansen. Her viser han hvordan man enkelt lærer seg å stå opp ned.
01:09
Publisert: