Torsdag morgen la John Fredriksens tankrederi Frontline frem resultater for første kvartal.

Det viser et resultat før skatt på 13,5 millioner dollar, tilsvarende 110 millioner kroner.

Det er likevel langt bedre enn ventet. Ifølge TDN Direkt ventet analytikerne at Frontline ville gå i minus med 33 millioner dollar i første kvartal.

– Spotratene i markedet var svake i første kvartal ettersom trekk i oljelagrene slo inn på et fraktmarked som allerede led fra høy vekst i flåter, sier Frontline-sjef Robert Hvide Macleod i kvartalsrapporten.

Hjelp fra Opec

– Selv om det er motiverende tegn til at oljevolumer ved sjøfrakt snart kan øke som et resultat av endringene fra Opec og en bremsende trend i oljelagrene, går markedet ennå ikke mot oppsidepotensial, sier han.

Etter møter mellom Saudi-Arabia og Russland tyder alt på at Opec nå kommer til å slippe mer olje ut i markedet etter at produksjonskuttavtalen de har fulgt i halvannet år omsider har presset oljelagrene ned til historiske nivåer.

Kuttene har gitt mindre olje i markedet hvilket har redusert etterspørselen for tankskip.

«Vi tror at vi nærmer oss slutten på oljelagersyklusen og at lagrene vil stabilisere seg og så begynne å bygge seg opp igjen. Det er en historisk sammenheng mellom råoljelagre og fraktrater, med perioder der ratene øker samtidig som lagrene øker, og faller når lagrene blir konsumert», skriver Frontline i kvartalsrapporten.

Ikke alle tror at lagrene kommer til å bygge seg opp igjen med det første. Råvareanalytiker Bjarne Schieldrop i SEB tror det fortsatt kommer til å være for lite olje i markedet, og at lagrene faller.

– Vi forventer mer olje fra Opec, men venter fortsatt at lagrene blir lavere både nå og neste år, skrev Schieldrop i en kommentar denne uken.

Kostnadene økte

Frontline hadde i første kvartal en omsetning på 170 millioner dollar. Det er et knapt fall fra første kvartal i fjor da omsetningen var på 177 millioner dollar.

I første kvartal i 2017 var resultat før skatt på 27 millioner dollar, mens det nå falt til minus 13,5 millioner dollar.

Lavere inntekter, høyere kostnader og høyere renteutgifter gjorde resultatet dårligere i første kvartal i 2018.

Færre nybygg enn skrapinger

De to siste årene har det vært en kraftig vekst i den globale råoljetankflåten, og det er fortsatt vekst inn i 2018. Men selskapene har også begynt å skrape flere skip, ifølge Frontline.

Rederiet viser til meglerrapporter som viser at det er blitt levert 13 nybygde VLCCer (very large crude carrier) så langt, mens det er blitt skrapet 22 VLCCer og enda flere er blitt solgt for skraping i nær fremtid.

Hvis skrapingen av skip fortsetter i det tempoet kommer veksten i VLCC-flåten til å utvikle seg negativt.

«Økningen i skraping er en positiv faktor som vil hjelpe å redusere netto flåtevekst, men det vil sannsynligvis ta litt tid før markedet er i balanse igjen», skriver selskapet. (Vilkår)

Lei av eiere som ikke plukker opp etter hunden
Vil registrere alle hunders DNA, teste all hundebæsj og deretter sende bøter til eierne. Denne saken ble først omtalt i avisen Budstikka.
02:33
Publisert: