Containerskipet «Ever Given» fra det taiwanske rederiet Evergreen har blokkert Suezkanalen siden tirsdag.

Bloomberg skriver at taubåter har klart å flytte det grunnstøtte skipet 29 meter lørdag.

Alle propellene er fri fra mudderet. Arbeidet pågår i første omgang frem til klokken 16 søndag lokal tid. Mandag vil to nye taubåter være fremme ved havaristen.

Skjebnetimer med høyvann

Det var ikke mulig å få containerskipet «Ever Given» helt løs fra sandmassene i Suezkanalen lørdag.

Bergingsmannskapene i Suezkanalen håper høyvann skal gjøre det mulig å mulig å få løs gigantskipet. Perioden med kraftigere høyvann begynner søndag kveld, og mannskapene står dermed foran noen svært viktige timer.

– Søndagen blir svært kritisk, sier en los tilknyttet den egyptiske Kanalmyndigheten.

Kanalmyndighetens sjef Osama Rabie sa lørdag at det var håp om å få skipet løs søndag.

Andre eksperter er mer pessimistiske og uttrykker bekymring for hva som skjer hvis ikke skipet kommer løs nå. Neste periode med kraftigere høyvann er først om et par uker, ifølge Plamen Natzkoff i selskapet VesselsValue.

Frykter at «plan C» må til

Hvis de ulike forsøkene søndag og mandag ikke lykkes, finnes en mer drastisk plan:

Direktøren for myndighetene i Suezkanalen varsler ifølge Financial Times at det jobbes mer iherdig med en «plan C» – som handler om å få på plass heisekraner ved kanalen og løfte av mange av de tusenvis av containerne på skipet. En slik prosess er svært krevende og vil ta «flere uker» å gjennomføre, ifølge direktøren Osama Rabie.

Rabie sier han fortsatt har håp om å få skipet løs uten få måtte fjerne lasten. Ever Green hadde rundt 20.000 konteinere om bord da det grunnstøtte.

Et av verdens største containerskip har gått på grunn i Suezkanalen og har siden tirsdag sperret for all trafikk gjennom kanalen.
Et av verdens største containerskip har gått på grunn i Suezkanalen og har siden tirsdag sperret for all trafikk gjennom kanalen. (Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/NTB)

Det er ventet at en slik krevende plan vil ramme leverandørkjeder på en rekke nødvendige varer og råvarer i verdenshandelen hardt.

Norskeide skip rammet

To nye taubåter er på vei mot Suezkanalen for å bidra i arbeidet med å løsne gigantskipet «Ever Given». Søndag morgen var fartøyene i Rødehavet i nærheten av den egyptiske byen Suez, viser data fra nettstedet Marine Traffic.

Minst ti taubåter skal ha vært i sving i Suezkanalen dagen før. I tillegg brukes mudringsfartøyer for å fjerne sand og gjørme rundt skroget.

På en normal dag passerer rundt 50 skip Suezkanalen. Varene de frakter med seg, utgjør i gjennomsnitt over ti prosent av verdenshandelen. Særlig for olje på vei fra Midtøsten er kanalen viktig. Det tyske forsikringsselskapet Allianz har anslått at kostnadene ved blokkeringen av kanalen ligger mellom 50 og 90 milliarder kroner per dag.

Flere hundre skip ligger og venter på å få komme gjennom kanalen. Blant dem som rammes, er Ikea som har 100 containere på skipet.

Flere som var på vei, har lagt om kursen og bestemt seg for å ta den lange ruten rundt Afrikas horn i stedet. De begir seg ut på en tur som forlenger reisetiden med to uker.

26 av skipene som ligger i kø for å seile gjennom Suezkanalen er norskeide, opplyste Rederiforbundet til DN lørdag.

– Det er åpenbart at vi må forberede oss på at dette kan vare lenge og at det blir forsinkelser på vareleveringer også til Norge, sa administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.