Konkursbegjæringen fra styret i Hanjin Shipping Co. er blitt akseptert i Sør-Korea og USA. Det er igangsatt forsøk på å la selskapet fortsette driften for å se om det kan være aktuelle kjøpere.

Da handelen i aksjen startet i Seoul på mandag stupte aksjekursen med 30 prosent, men har senere tatt seg opp etter at har kommet signaler om at et konkurrerende rederi kan ta over driften.

Julesalget rammes

Dette er høysesong for contrainertrafikk mellom Asia og vestlige markeder i forkant av julehandelen. Etter at Hanjing-kreditorene i forrige uke nektet å gi mer støtte til Sør-Koreas største rederi har skip blitt liggende ved havn.

«Produktene som befinner seg om bord på Hanjin-skipene er stort sett produkter som skal befinne seg i hyllene til jul», skriver analytiker Greg Knowler hos IHS Markit i en epost til CNBC.

Mange skip befinner på verdenshavene og venter på instrukser hva de skal gjøre. Kinesiske myndigheter har tatt beslag i ti containerskip og et tilsvarende antall har ikke fått legge til havn. Havneoperatører har fått beskjed fra Hanjin om at de ikke vil få betalt fra rederiet.

Containerskip fra Hanjin går blant annet til Los Angeles, New York og Rotterdam i Nederland – fullastet med elektronikk, tekstiler og leker fra asiatiske fabrikker. Vestlige butikkjeder er bekymret for konsekvensene av konkursen.

«Det er produkter verdt millioner av dollar som skulle være i butikkhyllene og som blir berørt av konkursen. En del venter i Asia på å bli lastet på skip, noe er underveis og annet er ved amerikanske havner og venter på å lastet. Det er forståelig at havneterminaloperatører, jernbaner, transportselskaper og andre ikke vil gjøre jobben Hanjin hvis de ikke får betalt», skriver direktør Jonathan Gold hos The National Retail Federation i et brev til det amerikanske handelsdepartementet.

Interesseorganisasjonen ønsker at det jobbes frem en løsning mellom kreditorene, sørkoreanske myndigheter og havneoperatører for å forhindre fullt kaos.

Sjokk for markedet

Konkursen har ført til at fraktprisene har steget med over 50 prosent den siste uken til de amerikanske havnene. I forrige uke økte prisen for å frakte en 40 fot container fra Kina til den amerikanske vestkysten med over 50 prosent til 1700 dollar. Til østkysten økte prisen fra 1700 dollar til 2400.

Hanjin har 132 containerskip, hvorav over halvparten er innleide.

- Havneoperatørene vil ikke ha noe å gjøre med disse skipene da de frykter de ikke vil få betalt. Dette vil fortsette de neste ukene, sier Rahul Kapoor hos Drewry Maritime Services i Singapore til Bloomberg News.

De fire ukene fra Thanksgiving til julen utgjør en tredjedel av omsetningen ved mange amerikanske butikker. Det er umulig å markedsføre og selge hva du ikke har på lager, sier direktør Brian Kilcourse hos RSR Research til San Francisco Chronicle.

Han viser til at forberedelsene til julesalget starter i september med planlegging av markedsføringskampanjer.

- Hanjin-konkursen er et sjokk for markedet. Enkelte av våre kunder gjør klar beredskapsplaner og har bedt oss om å vurdere hvilken effekt dette har på forsyningskjedene, sier Philip Damas hos Drewry til San Francisco Chronicle.

Det sørkoreanske elektronikkselskapet LG er blant rederiets største kunder.

Markedene

Uken starter med en bred børsoppgang ved de asiatiske aksjemarkedene. I Tokyo, Hong Kong, Taipei og Singapore har det vært en oppgang på godt over en prosent.

Bangkok-børsen har falt. Dette skyldes blant annet meldinger fra det thailandske hoffet hvor det ble bekreftet at den thailandske kongen behandles for en «alvorlig infeksjon».

Les også: Seiler mot konkurs dnPlus   (DN+)

 
USA beklager hånlig tweet om Kina  

– Kontinuerlig forbannet dnPlus  (DN+)

- Anbefalt fra DNtv:

Glem nettbrettet - her er nettbordet
- Slik blir mobilspillene mer sosiale, sier DNs teknologijournalist Magnus Eidem. Han sjekker ut de nyeste teknotrendene på IFA i Berlin.
01:48
Publisert:

Med denne teknologien håper Samsung å lage tv-ene mer best fargegjengivelse
Samsung sater på kvantepiksler.
01:26
Publisert:

Ny episode av DN-podkast: Vil delingsøkonomien føre til at bedriftene forsvinner?

 

Vi vil gjerne høre fra deg! Hva synes du om finansredaksjonen? Gi oss tilbakemelding: mre@dn.no(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.