– Hangoveren blir større enn festen, sier shippinganalytiker Nicolay Dyvik i DNB Markets.

Dagsratene for store tankskip – VLCC (Very Large Crude Carrier) – har stupt med 65 prosent bare den siste uken. I mars var ratene på over 250.000 dollar, og i midten av april på rundt 230.000 dollar. Dagens rater ligger på vel 50.000 dollar, og nærmer seg nivåene fra begynnelsen av mars på godt under 50.000 dollar. I denne perioden har prisene svingt svært mye.

– VLCC-ratene har vært meget volatile de siste månedene, fastslår Dyvik.

DNB Markets har «hold» anbefaling på tankaksjer.

Tallene som endret alt

Han sier ratene nå er en funksjon av den lave oljeprisen, og mindre etterspørsel etter transport av olje.

I begynnelsen av mars åttedoblet ratene seg på forventninger om økt etterspørsel etter store tankskip for å lagre olje. Det kom rapporter om at oljelagrene på land var fulle, og at oljeselskapene ikke klarte å ta ned produksjonen raskt nok.

Lagersituasjonen gjorde at kontraktene på levering av amerikansk lettolje i mai stupte, og i innspurten før disse kontraktene ble lukket måtte oljeselskaper eller andre betale godt over 30 dollar for å bli kvitt oljen eller oljekontraktene.

Shippinganalytiker Nicolay Dyvik i DNB Markets med meget mørke utsikter for tankrederiene.
Shippinganalytiker Nicolay Dyvik i DNB Markets med meget mørke utsikter for tankrederiene. (Foto: Elin Høyland)

Tall fra Det internasjonale energibyrået IEA (The International Energy Agency) fra april tilsa at det var behov for vel 200 VLCC-er for flytende lagring av olje.

Men DNB Markets har gjort egne beregninger basert på anslag fra deres egen oljeanalytiker Helge André Martinsen om redusert global etterspørsel etter olje på 25 millioner fat i april og 11 millioner fat i mai, sammenlignet med samme periode i fjor, før koronakrisen etter hvert gir seg og etterspørselen langsomt henter seg inn igjen.

Konklusjonen fra Dyvik og hans kolleger i DNB Markets er at det i mai bare vil være behov for 50 store tankskip for lagring, mot altså over 200 ifølge IEAs beregninger for et par uker siden.

Dyvik opplyser at det i dag ligger vel hundre store tankskip for anker og bare lagrer olje i påvente av høyere etterspørsel og høyere priser. Utover sommeren og høsten mener han det ikke vil bli behov for ekstra flytende lagringskapasitet.

Svakt tankmarked

DNB Markets beskriver situasjonen både for oljeprisen og tankratene som en kollaps.

Aksjekursen i John Fredriksens tankrederi Frontline har for eksempel falt med over 31 prosent siden toppen den 27. april, altså for under en uke siden.

Lignende børsfall ser man i Herbjørn Hanssons Nordic American Tankers og i Arne Fredlys tankrederi Hunter Group.

– Vi ser et svakt tankmarked de neste 12 månedene, sier Dyvik.

Rettelse: I en tidligere versjon av saken skrev DN at Arne Fredly hadde kjøpt en 14 år gammel supertanker. Dette avviser Fredly overfor DN.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.