Hittil i år har Grieg Seafood-aksjen steget over 40 prosent. Og det siste året er aksjen opp 65 prosent. Griegs aksjepost i oppdrettsselskapet er nå verdt nesten 2,5 milliarder kroner, nær 900 millioner kroner mer enn ved årsskiftet 2014/2015.

Grieg Gruppen fikk et underskudd på 456 millioner kroner i 2015. Mesteparten skyldes nedskrivninger og tapsavsetninger i shippingdelen av det familieeide konsernet, Grieg Star.

Over 40 millioner dollar av underskuddet er direkte knyttet til nedskrivninger og tapsavsetninger som følge av det svake tørrlastmarkedet.

«Det svir»

– Resultatet gjenspeiler de vanskelige tidene i bransjen. sier administrerende direktør Camilla Grieg i rederiet Grieg Star.

– Det svir, vi skulle veldig gjerne vært dette foruten, sier hun om underskuddet i 2015.

– Men vi har vært i denne bransjen så lenge at vi vet at det svinger og har opplevd både opp- og nedturer før, så dette lever vi med. Og det finnes heldigvis også mange lyspunkter. Gruppen har flere ben å stå på, og andre av selskapene går bra. Samtidig gleder vi oss over kursoppgangen i Grieg Seafood, sier Camilla Grieg.

Administrerende direktør Wenche Kjølås i morselskapet Grieg Maturitas sier at et tøft shippingmarked og utfordringer innen sjømatsegmentet gjorde 2015 til et vanskelig år. Dette slo sterkt ut for Gruppens største virksomhetsområder, rederiet Grieg Star og oppdrettsselskapet Grieg Seafood.

Bra i spesialfrakt

– Det er et spørsmål om styrke og vilje til å stå igjennom nedturen. Vi har både styrken og viljen, og vi skal komme sterkt tilbake, sier Camilla Grieg, som langsiktig har stor tro både på fisk og på shipping.

– Men det er selvsagt viktig at vi ikke blør for mye underveis, sier hun.

Rederiet Grieg Stars største aktivitetsområde, såkalte «open hatch» spesialskip for frakt av tørrlastprodukter, gjorde det betydelig bedre enn det generelle markedet ifjor. En økende del av kapasiteten i denne flåten benyttes til transport av prosjektlaster.

Shippingtapet kom i konvensjonell tørrbulk-drift, der det svake markedet krevde ekstraordinære nedskrivninger og tapsavsetninger. Omfanget av dette, tilsammen 40 millioner dollar, ga underskudd også for rederivirksomheten som helhet.

Før skatt tapte Gruppens rederiaktiviteter 59 millioner dollar (476 millioner kroner), mot minus en million dollar året før.

Grieg hadde posisjonert seg for en ventet oppgang med bestilling av nybygg og vekst i flåten.

 

Tilsammen har gruppen i løpet av få år investert 650 millioner dollar (over fem milliarder kroner) i nye skip. De to siste, såkalte supramax-skip på rundt 60.000 dødvekttonn, skal etter planen leveres fra verftet i Kina i sommer og i april neste år.

– Alle var rørende enige om at inntjeningen i tørrlastsektoren skulle opp i 2014 og 2015. Det var oppfatningen både blant analytikerne og aktørene i næringen. Nå vet vi at man tok grundig feil, sa Camilla Grieg da hun presenterte 2014-tallene ifjor vår.

De siste ukene har tørrlastmarkedet strammet seg til, og Baltic Dry-indeksen er mer enn doblet. Men fortsatt er det langt igjen til en inntjening som gir full dekning for alle kostnader.

– Når du kommer fra tilnærmet null er ikke en dobling så mye. Indeksen sto i 11.000 poeng i 2008, i dag ligger den i overkant av 600 poeng, sier Camilla Grieg.

Kan ta tid

Hun synes markedet er vanskelig å lese, men gleder seg over at mange skip fases ut og selges til resirkulering.

– Vi tror jo at tørrlastmarkedet skal opp, men det kan nok ennå ta litt tid før det blir liggende på akseptable nivåer, sier Grieg. Hun mener det beste man kan gjøre er å posisjonere seg for å tåle ytterligere et svakt år eller to.

Les også på DN.no tirsdag:

Petroleumsstudiene for tre år siden: 420 søkere på 54 studieplasser

Statoils nye metode for billigere og bedre leteboring
Se Statoils egen presentasjon av metoden her.
01:32
Publisert:
 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.