En undersøkelse utført av Som-instituttet ved Universitetet i Gøteborg viser at ditt valg av bil sier en del om din personlighet, skriver dn.se.

Undersøkelsen, utført av psykologen John Magnus Roos, er basert på opplysninger fra 1.122 enslige svenske bileiere og viser også kjønnsforskjeller mellom hvilke bilmerker som foretrekkes.

Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i Femfaktormodellen for personlighetstrekk. De fem faktorene handler ifølge avisen om en persons grad av utadvendthet, følelsesmessig ustabilitet, velvilje, målrettethet og åpenhet.

Studien omfatter kun bilmerker, og ikke andre dimensjoner som bilmodell, årsmodell eller farge.

Av funnene i undersøkelsen kan nevnes:

* Hyggelige menn og kvinner velger i større grad Toyota og Nissan, mens de mer hissige foretrekker Volvo og Ford.

* Kvinner er overrepresentert som eiere av bilmerkene Peugeot og Toyota, mens menn er overrepresentert blant BMW og Volvo.

* Undersøkelsen konkluderer også med at utadvendte personer velger Peugeot i større grad enn andre, og at svært utadvendte menn er overrepresentert blant dem som eier Saab.

* De innadvendte eier Volvo og Opel i større utstrekning enn andre, med flest innadvendte kvinner blant Opel-eierne og flest menn blant Volvo-eierne.

* Mennesker som generelt er mer åpne eier i større utstrekning Hyundai, mens impulsive kvinner i større utstrekning har BMW og Opel enn øvrige kvinner.

* Følelsesmessig ustabile personer dominerer blant Peugeot- og Skoda-eierne, mens de følelsesmessig stabile i større grad enn andre er å finne bak rattet på en Nissan.

Disse GTI-bilene gjør deg mer hissig, i hvert fall på gassen: Ekstremt mye moro for pengene

Les også test av Mercedes CLA 45 AMG: Frydende forandring

Les også: Her er de beste nybilkjøpene

<b>Dette utstyret må bilen din ha!</b>

<b>Kompaktsuvene vinner</b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.