Torsdagens overraskende melding om at British Airways-eieren IAG vurderer å by på flyselskapet Norwegian var en kalddusj for investorene som har satset på at aksjen skal falle. Budinteressen bidro til kraftig kursoppgang for Norwegian-aksjen – det motsatte av hva de såkalte shorterne har satset på.

En av dem som lenge har satset på kursfall i Norwegian er den mangeårige megleren og investoren Jan Petter Sissener. Torsdagen var imidlertid en gladdag for finansnestoren.

Shorting innebærer at man selger aksjer i håp om kursfall, for siden å kjøpe aksjene tilbake til en lavere pris senere. Sissener har vært en av de mest kjente shorterne i Norwegian, men reduserte sin posisjon kraftig i mars. I stedet har han kjøpt seg opp i Norwegians obligasjonslånepapirer, som steg i kurs i takt med aksjeoppgangen torsdag.

– Vi har litt aksjer og obligasjoner. Vi taper litt på opsjonene, men tjener mye på obligasjonene. Vi har tjent tre–fire millioner kroner på obligasjonene og rundt tre millioner kroner på aksjene, sier Sissener.

Casen ble borte

Da meldingen kom om at IAG vurderer å legge inn bud på Norwegian, steg aksjen umiddelbart rundt 40 prosent. På spørsmål om hva Sissener tenker om timingen for å avslutte shorten svarer han:

– Da de hentet penger så var det ikke lengre noe case. Gjelden var nede, vi kjøpte gjelden og dekket shorten, sier han.

Shorternes venn

Norwegian-sjef Bjørn Kjos gikk rett før jul ut mot Sissener og alle shorterne, dem som satser pengene på kursfall for Norwegian. For at man skal få shortet aksjer, må man låne seg de faktiske aksjene først. Det har Kjos bidratt til gjennom sitt deleide HBK Holding as.

«Nei, burde kanskje ikke låne ut så mye. Kanskje litt for mye shorting,» sa Kjos til Hegnar.no rett før jul.

Siden har HBK Holding krevet tilbake eller fått tilbake flere millioner aksjer som har vært utlånt til shorting, viser aksjonæroversikter.

Det betyr at shorterne som hadde disse aksjene er spart for tapet de måtte tatt torsdag, da aksjen i stedet føk til værs. Frem til begynnelsen av april hadde HBK Holding fått tilbake 2,3 millioner aksjer, og shorterne er dermed spart for et tap på om lag 120 millioner kroner, viser DNs beregninger.

Tror Kjos selger

Jan Petter Sissener tror at Norwegian-sjef Bjørn Kjos kan komme til å selge.

– Jeg tror Kjos selger gitt at prisen er fornuftig. Spørsmålet er hva Norwegian er verdt? Vår mening er at det ikke er verdt mer enn børskurs, men for en industriell spiller som British Airways kan Norwegian ha en helt annen verdi. Det er veldig mange som har dekket shorten, så det er en «gamechanger» dette, sier han og legger til:

– Jeg tror det blir et bud. IAG mener alvor når de har kjøpt 4,61 prosent av flyselskapet.

Hva et eventuelt bud vil komme på vil han ikke spekulere i, men han påpeker at selskapet har liten egenkapital i forhold til totalverdien og 26 milliarder kroner i offisiell gjeld, eller 46 milliarder i gjeld slik de regner det.

– Hva tenker du om forhandlingene?

– Forhandlingene kan gå fort hvis Kjos er villig og vil selge.(Vilkår)

Hva tror du bonusprogrammet til flyselskapet Norwegian er verdt?
Thor Christian Jensen kommenterer Kenneth Sivertsen i Pareto sin verdivurdering av bonusprogrammet til flyselskapet Norwegian.
01:10
Publisert: