Det viser resultatet av en nylig gjennomført undersøkelse blant 284 bedriftsledere, salgs- og/eller markedssjefer. Bare ni prosent klarte å besvare kunnskapstesten riktig.

Undersøkelsen er foretatt av Easyresearch for å kartlegge bedriftslederes mediehåndtering, som blant annet inneholdt en test rundt grunnleggende rettigheter for intervjuobjekter.

Se hva sjefene svarte:

Man har rett til å trekke tilbake egne uttalelser: Ja - 51,2 prosent, Nei - 39,7 prosent, Vet ikke - 9,1 prosent
Riktig svar: Nei

Man har krav på å forsvare seg mot påstander som fremsettes mot deg eller virksomheten: Ja - 87,6 prosent, Nei - 10,3 prosent, Vet ikke - 2,1 prosent
Riktig svar: Ja

Man kan uten videre forlange å lese gjennom egne sitater etter at et intervju er foretatt: Ja - 77,3 prosent, Nei - 20,7 prosent, Vet ikke - 2,1 prosent
Riktig svar: Nei

Journalister kan garantere deg anonymitet som kilde: Ja - 79,8 prosent, Nei - 16,5 prosent, Vet ikke - 3,7 prosent
Riktig svar: Ja

Journalister skal ta hensyn til at enkelte intervjuobjekter ikke er klar over virkningene av egne uttalelser: Ja - 68,6 prosent, Nei - 26,4 prosent, Vet ikke - 5 prosent
Riktig svar: Ja

- Dette illustrerer godt hvilke utfordringer bedriftsledere har i sitt møte med mediene. Intervjuobjekter som tror at man selv eier sine egne sitater og samtidig tror de har rett til uten videre å få lese gjennom egne sitater etter at et intervju er foretatt, kan fort havne på ville veier, uttaler Øystein H. S. Moen, partner i kommunikasjonsbyrået 2veis til Ukeavisen Ledelse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.