Toppsjefen er ikke bare veileder og intern problemløser. Sjefen skal knytte den eksterne verdenen sammen med den interne organisasjonen. Og dét er en jobb bare toppsjefen kan gjøre.

Det skriver A.G. Lafley, toppsjefen i Procter & Gamble, i en artikkel i Harvard Business Reviews maiutgave.

En av grunnene til at dette er en oppgave for nettopp toppsjefen, er at alle andre i bedriften vil ha et snevrere fokus, som nesten alltid rettes innover i selskapet.

Hvordan kan så toppsjefen være et bindeledd mellom innsiden og utsiden? Ifølge Lafley er dette de fire viktigste oppgavene:

1. Definere selskapets utside på en måte som gir mening.

2. Bestemme seg for hvilken business man opererer i.

3. Balansere nåtid og fremtid.

4. Forme verdier og standarder.

Les også: Rasjonelle sjefer dreper kreativiteten
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.