De tre flyselskapene Qatar Airways, Emirates og Etihad i Persiabukta har bestilt flere hundre store fly og prøver å ta over herredømmet på flyruter mellom Europa og Asia, på bekostning av europeiske flyselskaper, skriver Dagens Næringsliv.

Igår var toppsjef Akbar Al Baker i Qatar Airways et dollarglis da han ble med i flyalliansen Oneworld.

DN møter en flysjef som har betydd for Qatar det Bjørn Kjos og Norwegian gjorde i Norge da monopolet ble brutt i 2002. Begge har bygget et selskap fra nesten ingenting.

Norwegians nye langdistanseruter til USA og Asia møter skepsis fra dem som tjener store penger på de samme rutene i dag. Al Baker tror konkurransen er for hard på flyreiser over seks til åtte timer.

- Ikke særlig billig å fly med dem
Han ler av lavprisruter til Asia:

– Lavprismodellen fungerer ikke på flyreiser til Asia. Når du legger sammen alle gebyrer for mat, bagasje, setereservasjon og så videre, så er de ikke særlig billig å fly med dem. Du kan ikke legge folk i en sardinboks og fly dem halvveis rundt jorden. De vil fly med deg én gang, og aldri mer, Al Baker til Dagens Næringsliv.

Norwegian har presset ekstra mange seter inn i Dreamliner, noe som betyr mindre benplass.

Til dette svarer Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik:

– Det å fly langt på lavpris har vi vist at vi kan. Vi flyr til Dubai og det går veldig bra. Vi synes flyene våre er veldig komfortable. Det synes også kundene våre.

- Dyrere hos Norwegian
Toppsjef Willie Walsh i International Airlines Group, morselskapet som ble danent etter fusjonen mellom British Airways (BA) og Iberia for to år siden, har fått med seg Norwegians introduksjonstilbud London- New York på 149 pund (1410 kroner) hver vei, før avgifter.

Han mener snittkunden vil betale langt mer.

– Deres priser finnes allerede i markedet. I mange tilfeller er billettene dyrere hos Norwegian om en regner inn avgiftene som en vanligvis ender med å betale. Det blir en enorm utfordring for dem å vise at de kan omsette lav kostnad til lavere priser enn resten. Norwegian vil ennå ha suksess i Europa, men på langrutene er de ikke veldig annerledes enn andre. Vi kan bare ønske dem lykke til, sier Walsh til Dagens Næringsliv.

Les også: Nedtur for Norwegian



<b>- Sosial dumping i Norwegian - kabinansatte har grunnlønn på under 3000 kroner</b>

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.