Samme uke som Ryanair blir kåret til det verste av alle store britiske selskaper, lover Ryanair-sjef Michael O’Leary å endre selskapets "abrupte kultur".

Tar machoskylden
På selskapets årlige generalforsamling på Dublin flyplass denne uken kom O’Leary under kritikk fra aksjonærene, ifølge The Irish Times. Aksjonærene mener at omdømmmet om dårlig kundeservice og "macho-kultur" gjør at selskapet mister markedsandeler.

- Skylden for det tar jeg gladelig selv, sa O’Leary til aksjonærene. Det var første gang at flyselskapsjefen innrømmet at det kan være et problem at Ryanair har rykte på seg for å håndtere passajserene dårlig.

Vil fjerne irritasjonsmomentene
- Vi bør prøve å renske ut de tingene som hisser folk opp unødig, sa han ifølge avisen The Guardian.

O’Leary annonserte en rekke endringer, blant annet renovering av nettsiden. Samtidig gjentok han sitt faste omkved om at Ryanair har høyest punklighet og lave priser.

- Faktum er at 99,9 prosent vil ha de laveste prisene som er å få, sa han.

Måtte unnskylde
Under generalforsmanlingen måtte han også be om unnskyldning til passasjeren Muhammad Taufiq Sattar, som måtte betale 188 euro for å bytte avganger etter at familien hans omkom i en husbrann i England. O’Leary sa at flyselskapet har skrevet til Sattar og unnskyldt seg, og betalt tilbake ekstrabeløpet han måtte ut med.

- Staben implementerte vår policy, sa han. Ryanair-sjefen mente imidlertid at unntak burde gjøres i saker som denne.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.