Annenhvert år arrangeres høstens store bilutstilling i Paris, og på hjemmebane kjenner de franske bilprodusentene sin besøkelsestid og spyr ut nye modeller på de største standene på messen.

Renault-standen hadde i år en rekke modeller, og mange av dem hadde sin verdenspremiere i Paris. Her hjemme er det mer rolig rundt Renault, men fra første september overtok Motor Gruppen som importør for Renault i Norge.

God forretning
Konsernsjef Magnus Brask Rustad i Motor Gruppen mener på sikt at Renault-importen kan bli god forretning.

- Forutsetningene er vesentlig bedre enn tidligere forsøk. Vi går på med stort mot, sa Brask Rustad under et pressemøte tidligere i høst.

Da DN.no traff den norske Renault-sjefen Tom Arne Melbostad under bilutstillingen i Paris forrige uke, var også han av det optimistiske slaget.

- Det satses friskere enn noengang, sier Melbostad, som ikke legger skjul på at det er et tungt løp, og sier hovedfokus akkurat nå er å bygge opp et skikkelig nettverk for Renault.

Over fire til fem år skal Motor Gruppen i samarbeid med Renault satse 120-150 millioner kroner på markedsbudsjettet alene for Renault.

Mange modeller
I Paris er det på Renault-standen, som på de fleste andre, mye snakk om lavt CO2-utslipp og effektive motorer, i tillegg til en rekke elektriske prototyper som etterhvert skal sendes ut på markedet. Men viktigst for den norske importøren er biler som ikke prises ut i Norge.

- Vi er en likeverdig partner med Mitsubishi, men vi har en langt sterkere produktrange enn dem, sier Melbostad.

Motor Gruppen er også importør av Mitsubishi til Norge, et agentur de har tjent gode penger på gjennom flere år, selv med få, men suksessrike modeller som Outlander, og etter alt å dømme nå også lillebror ASX.

Les også: - Utrolige tall

Volummerke
- Renault er et volummerke, og må opp på 2.500-3.000 biler i året, da blir det forretning ut av det, sier Brask Rustad, og fremhever at de ikke har forventninger om å tjene penger på Renault de første årene.

I 2011 er målet å selge 1.700 biler, og dette skal doble seg til 3.500 biler i 2015.

- Det må bli en suksess, jeg kan ikke skjønne annet, sier Melbostad.

Her kan du se litt av fremtiden fra Renault:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.