Det er marginale skiforhold på sentrale deler av Østlandet etter en usedvanlig snøfattig januar. Det får følger for skisalget, som går ned i takt med snødybden.

Nå reddes langrennsski-markedet av produktene som er ment for skiturer fremfor størst fart i løypene. 

– Hadde ikke vi hatt felleski, så hadde det vært lite å gjøre på fabrikken på Biri, sier salgssjef i Madshus, Tommy Evenrud.

Skiene har korte feller under festesonen på skiene. Det gir godt feste på de fleste typer føre uten å måtte smøres.

Det var ventet at felleskisalget kunne utgjøre rundt en tredjedel av alle skiene som blir solgt i Norge i denne sesongen. Når det nærmer seg februar viser det seg at produktet dominerer salget av langrennsski, spesielt blant dem som går på tur.

Over 60 prosent

Den tradisjonsrike skifabrikanten kjører ekstra skiftordning på fabrikken på Biri for å møte etterspørselen etter felleski.

– Kjedene rapporterer om et salg der 80–85 prosent er felleski. Racingbutikkene opererer med tall på 50–60 prosent. Det er overraskende også for dem som er spesialistforhandlerne, sier Evenrud.

Han viser frem deres mestselgende ski, mens det utenfor inngangsdøren til vintersportsmessen kun er rimet på bakken som gir assosiasjoner til skiføre. 

Madshus regner med at andelen felleski vil utgjøre minst 60 prosent av totalsalget deres denne sesongen av totalt 110.000. 

– Butikkene så ikke den bølgen komme. Kjedene så ikke den bølgen komme, sier Evenrud.

Evenrud sier at det har solgt 50.000 par felleski og det nå er ventelister og flere ukers leveringstid på nye ski.

– Totalsalget for 2016 ser bra ut, faktisk, og det har vært et godt omsetningsmessig år. Men det er fordi felleskiene øker så kraftig. I en tøff vinter som vi har nå, er dette med på å skape fortsatt interesse. Nå kommer dem som ikke har kjøpt ski på 10–15 år. For nå er det kommet noe nytt som appellerer til det enkle, sier Evenrud.

Madshus har de siste årene ligget på mellom 200–230 millioner kroner i omsetning, men dette inkluderer også truger, snowboard og alpinutstyr.

Fra venstre: Felleski fra Fischer, Rossignol og Madshus. Det forventes et salg av 100.000 felleski i Norge i år. Milslukern, som er en av de store, selger allerede mer enn de hadde forventet.
Fra venstre: Felleski fra Fischer, Rossignol og Madshus. Det forventes et salg av 100.000 felleski i Norge i år. Milslukern, som er en av de store, selger allerede mer enn de hadde forventet. (Foto: Aleksander Nordahl)

Selger lite smørbare ski

Konkurrenten Fischer merker også samme tendens.

– Vi selger lite smørbare ski nå. Det var et ganske bra racingski-salg i starten av sesongen, men det har roet seg. Generelt var november en bra måned for oss, spesielt for felleskiene. Men vi skulle gjerne hatt mer snø rundt de største byene nå, sier Harald Martinsen, daglig leder i Fischer-importør Finor.

Han vil ikke oppgi salgstall for antall ski det selger per år, men tror andelen felleski det selger ligger litt lavere enn det Madshus oppgir.

Snøfall avgjørende

Direktør Trond Evald Hansen i Sportsbransjen, som blant annet analyserer trender og salgstall i bransjen, ser en åpenbar trend der felleski og skøyteski dominerer. Han tror at smurning i fremtiden kan bli for spesielt interesserte.

– Mesteparten av markedet finnes på Østlandet, og når det er såpass dårlig med snø som det er her nå, er det klart bransjen er preget av det, sier Hansen.

Omsetningstallene fra fjerde kvartal for bransjen er ikke klare ennå. Han sier det er for tidlig å konkludere med skisalget denne vinteren.

– Kommer vinteren, sier det pang, sier Hansen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.