Er det en modell som upåvirket av alderen selger godt, så er det den populære Octavia fra Skoda.

Hittil i år står den gamle modellen for noe under halvparten av Skoda-salget med sine hittil 2625 registrerte biler. Dermed blir den landets tiende mest solgte bilmodell.

En fin kombinasjon av god plass, mye utstyr og mulighet for firehjulsdrift også i kombinasjon med diesel og automatgir. Sammen med en relativt rimelig pris har dette gjort Octavia til en suksess siden den kom på markedet i første generasjon i 1996. Dagens modell kom i 2004, men neste år kommer den altså helt ny.

 

Nytt sikkerhetsutstyr
Og som mange andre modeller øker størrelsen, både i lengde, bredde og høyde. Dermed ser det ut til at en suksessoppskrift for norske bilkjøpere blir enda bedre til neste år.

Octavia har blitt ni centimeter lenger og akselavstanden har økt med over ti centimeter. Bredden har økt med 45 millimeter, og høyden under taket har også økt sammenlignet med dagens modell. Bagasjerommet har et volum på 590 liter, det er fem liter mer enn i utgående modell. Vi regner med at stasjonsvognversjonen byr på enda mer plass.

Utseendet er ikke ulikt den mindre modellen Rapid som ble avduket tidligere i år. Fronten har fått den nye plasseringen av Skoda-logoen som en forlengelse av panseret. Som dagens modell leveres Octavia med stor bakluke og nedfellbart baksete.

 

Av nytt sikkerhetsutstyr kan nevnes "Front Assist" med nødbremsefunksjon, feltvarsler som holder bilen i rett kjørefelt, multikollisjonsbrems som reduserer risikoen for nye sammenstøt ved kollisjoner, proaktiv passasjerbeskyttelse som blant annet lukker vinduer og takluke ved sammenstøt, tretthetsvarsler og fotgjengerbeskyttelse. Alle systemene bidrar til å hindre sammenstøt eller redusere konsekvensene hvis kollisjon ikke er til å unngå.

Slanket
Nye Octavia er opptil 102 kilo lettere enn den utgående modellen. Lavere vekt bidrar til at Greenline versjonen med 1,6 dieselmotor og 110 hestekrefter har et CO2 utslipp på 89 gram og et forbruk på beskjedne 0,34 liter per mil. Dagens versjon har 105 hestekrefter og et forbruk på 0,38 liter på milen.

Octavia blir levert med fire bensinmotorer og fire dieselmotorer. Manuell og automatisk DSG girkasse er tilgjengelig, og firehjulstrekk er under forberedelse. En sporty RS-modell er også underveis.

Sedanen kommer på det norske markedet i mars, mens bestselgeren i stasjonsvognkarosseri kommer litt senere.

 

Les vår test av dagens Octavia: Mye bil for pengene

Les også test av konkurrenten Hyundai i40: Som skapt for Norge (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.