Norske elever utmerker seg i matematikk på barnetrinnet og gjør det best av de nordiske landene. Det viser resultatene fra elevundersøkelsen TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) som ble presentert tirsdag.

Undersøkelsen ble gjennomført våren 2015 og måler elevers kompetanse i matematikk og naturfag.

På ungdomstrinnet gjør norske elever det middels godt både i matematikk og naturfag.

Norge er et av 57 land som var med i TIMSS 2015. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2015.

Hege Nilssen, direktor i Utdanningsdirektoratet.
Hege Nilssen, direktor i Utdanningsdirektoratet. (Foto: Javad Parsa)

140 skoler på barnetrinnet (4. og 5. trinn) og 144 skoler på ungdomstrinnet (8. og 9. trinn) var med i undersøkelsen.

– Norske elever på 5. trinn presterer svært bra i matematikk. Den positive utviklingen vi har sett på 4. trinn blir også bekreftet, sier direktør Hege Nilssen i Utdanningsdirektoratet i en pressemelding.

«Fortsatt et realfagsproblem»

Også kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) er fornøyd med resultatet til de norske 4.- og 5.-klassingene.

– Resultatene viser at det gjøres mye godt arbeid ute i norske skoler. Undersøkelsen viser at det nytter og kan lykkes i realfag, sa han under fremleggelsen av TIMSS-resultatene tirsdag.

Men noen ting bekymrer:

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sier realfagsproblemet er at for få velger å gå videre med disse fagene. (Foto: Javad Parsa)

– Vi har fortsatt et realfagsproblem. Det kommer til syne i statistikken som viser hvor mange det er som velger realfag, sa Røe Isaksen.

I år legges det nemlig også frem resultater fra TIMSS Advance, som måler kompetansen i fysikk og matematikk hos elever som går det siste året på videregående. Den viser blant annet at andelen elever som tar matematikk og fysikk det siste året på videregående er lavere i Norge enn i andre europeiske land.

Resultatene viser at norske videregåendeelever har fremgang sammenlignet med forrige studie i 2008, men at de fortsatt sliter med algebra.

Nedgang i naturfag

Forskerne som analyserer de norske resultatene ser dessuten alvorlig på norske ungdommers kompetanse i naturfag.

– Dette er den utviklingen som bekymrer oss mest, sa forsker Ole Kristian Bergem ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitetet i Oslo under tirsdagens pressekonferanse.

Skoleforsker Ole Kristian Bergem under fremleggelsen av TIMSS-undersøkelsen.
Skoleforsker Ole Kristian Bergem under fremleggelsen av TIMSS-undersøkelsen. (Foto: Javad Parsa)

Han viste til en negativ trend i norske elevers naturfagsresultat i TIMSS-undersøkelsen.

Bergem mener det kan være en sammenheng mellom de svake resultatene og antallet undervisningstimer i naturfag.

– Hvis man ikke får nok undervisning i et fag, så kan man heller ikke forvente gode resultater, sa han.

Bergem trakk frem en oversikt som viser at norske elever har 81 undervisningstimer i naturfag på ungdomstrinnet. Det internasjonale gjennomsnittet er 159 timer. Han sammenlignet med Sverige, der ungdomsskoleelevene har 122 naturfagstimer, mens elever i USA og England har henholdsvis 219 timer og 107 timer undervisning i faget.

Slik gjør norske elever det i matematikk på barnetrinnet

Land/områder med høyest poengsum i TIMSS 2015, samt resultatet i de andre nordiske landene.

1. Singapore – 618

2. Hong Kong (Kina) – 614

3. Sør-Korea – 608

4. Taipei (Kina) – 597

5. Japan – 593

6. Nord-Irland – 570

7. Russland – 564

8. Norge – 549

9. Irland – 547

10. England – 546

15. Danmark – 539

17. Finland – 535

26. Sverige – 519(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.