Passasjerer i NSBs komfortvogn på Gjøvikbanen kan nå koble seg til et trådløst nettverk i vognen som kommuniserer mot internett over Ice mobilt bredbånd. Dette synes jeg er et godt tiltak og et godt tilbud til reisende som ønsker å være produktive på turen.

Samarbeidet med Ice virker også fornuftig siden deres geografiske dekning på mobilt bredbånd er veldig god.

Vi tok en prøvetur til Gjøvik for å prøve løsningen og tok samtidig med oss mobile bredbåndsmodem fra Telenor, Netcom og Ice, samt to forskjellige bærbare pc-er for å prøve ut løsningene på.





Hullete
Dessverre er konklusjonen for bredbåndsdekningen langs Gjøvikbanen at den er like hullete som norske riksveier. På stasjonene var det stort sett stabil dekning, men båndbredden var lav, selv om vi bare var to brukere på NSBs trådløse nett. Mellom stasjonene mistet vi veldig ofte dekningen og det var tilnærmet umulig å jobbe med vpn mot jobbsystemene våre. Til slutt måtte vi simpelthen gi opp å bruke NSBs tilbud til de reisende.

Til NSBs forsvar hører det med at tilbudet foreløpig er et pilotprosjekt som ikke er i normal drift. Uansett må det store forbedringer til for å få opp dekning og båndbredde.

Modemene
Vi gikk over til å prøve ut usb-modemene til Telenor, Netcom og Ice. Det første vi oppdaget var at dekningen på Ice var bedre når vi brukte modemet direkte i pc-en enn når vi brukte NSBs tilkobling til Ice. Men den var fortsatt for dårlig til å kunne jobbe.

Telenor var den som hadde best dekning langs jernbanen, men det var dårlig med 3g og turbo-3g. Stort sett jobbet vi med edge-tilkobling med Telenor, noe som gir ganske dårlig ytelse. Men dekningen var stabil.

Netcom hadde heller ikke 3g eller turbo-3g langs strekningen. De hadde også flere dekningshull og det var vanskelig å kunne jobbe effektivt med deres modem tilkoblet.

Konklusjon
Dekningen for mobilt bredbånd er ikke spesielt god langs Gjøvikbanen. Verken NSBs tilbud sammen med Ice eller nettene til Telenor og Netcom holder mål. Våre undersøkelser så langt med mobilt bredbånd viser en klar tendens til at mobiltilbudet er vesentlig bedre utbygd langs veiene enn langs jernbanen.

Vi skulle egentlig lagt inn målinger i vårt dekningskart fra turen, men det var ikke god nok dekning til at det hadde noen hensikt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.