Skype har nettopp undertegnet sin første avtale - med den amerikanske kjeden RadioShack, som har 3500 butikker i USA fulle av forbrukerelektronikk. Flere avtaler er på vei, skriver Berlingske Tidende.

Årsaken er at selskapet ønsker økt oppmerksomhet fra bredbåndskundene, som i økende omfang bruker alternativer til den tradisjonelle fasttelefonen.

66 millioner brukere
Skype har 66 millioner brukere som benytter deres telefoni over internett gratis eller nesten gratis.

For å bruke systemet trengs en mikrofon og høyttalere. Hardwaren behøver ikke å komme fra Skype, men selskapet har likevel ønske om å gjøre seg bemerket på markedet for forbrukerelektronikk.

Flere avtaler underveis
- Avtalen med RadioShack er Skypes første distribusjonsavtale med en forhandler. Dere vil høre mer fra oss når det gjelder detaljavtaler på andre markeder, sier Saul Klein, visepresident for global markedsføring i Skype, til Berlingske Tidende.

Blant annet vil RadioShack selge "Skype Starterkits" fra priser som starter på fem dollar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.