Det nærmeste Skoda hittil har vært å lage en suv, er den allroad-inspirerte Octavia med tilnavnet Scout. I disse dager lanserer tsjekkerne sin første ekte suv ved navnet Yeti. Selve ordet kommer fra sanskrit, og betegner den avskyelige snømannen som er en gammel mytologisk skapning med hårete apelignende kropp som sies å leve i fjellene i Nepal og Tibet.

Den nye suven har ikke så mange avskyelige trekk, den ligner langt mer på søstermodellen Roomster. Ved første øyekast, og så lenge de ikke står ved siden av hverandre, kan det være vanskelig å skille de to søsknene. På nært hold er det likevel ingen tvil om det er to forskjellige modeller. Flerbruksbilen Roomster spiller på feminine trekk, mens Yeti er tøffet noe mer opp.

Man kan si Yeti har tatt med seg det beste fra sine to før nevnte søsken, og kombinerer et fleksibelt interiør med fremkommelighet.

 

Ut i gjørma
Helt opp til den originale Yetiens hjemtrakter i Himalaya kommer man nok ikke, men etter å ha prøvekjørt bilen i massivt regnvær i et sandtak gone gjørme, er det ikke fritt for at man lar seg imponere av den lille bilen.

Off-road-knappen på dashbordet er faktisk ikke kun til pynt, og spesielt i bratte, sleipe utforbakker fungerer den såkalte downhill assistenten supert. Man trykker inn knappen, setter bilen i fri, og deretter bremser bilen selv ned bakken som skal til pers. Hastigheten kan føreren regulere ved hjelp av gass og brems.

 

Også på vei oppover har bilen visse klatreegenskaper, selv om man nok vil komme lettere fram med en bil med permanent firehjulsdrift. Skodaens haldex 4-kobling klarer likevel de fleste utfordringer den vil møte, så lenge du da holder deg til veier som det er lov til å kjøre på.

Dette er jo strengt tatt ikke en terrengbil, men med en bakkekl#229 på 18 centimeter kommer man seg fram på steder det er lov å kjøre. Off-road-detaljene utenpå bilen får Yeti til å fremstå som om ikke avskyelig, så i hvert fall tøff. Men det tøffe ytre er stort sett kun er til pynt, og sklibrett i plast har en tendens til å løsne om man skulle bli for ivrig i gjørmebrytingen.

Finfin på asfalt
På vanlig vei fungerer det hele greit, både med den sterke dieselmotoren, og den spenstigere bensinmotoren. Spesielt sistnevnte imponerer. Vi har tidligere skrytt av TSI-motorene fra Volkswagen-konsernet, og kan ikke annet enn å nikke anerkjennende også til denne motoren. Null til 100 km/t på kun 8,4 sekunder er kjapt til å være en slik type bil. Styringen er presis og understellet er såpass stivt at faren for krenging på grunn av den økte høyden ikke blir noe problem.

 

Fjellene er Yetiens naturlige habitat, men Skodas versjon passer like bra i urbane strøk. Den firkantede designen gjør at du alltid vet hvor endene på bilen befinner seg, det er en fordel også i bytrafikk og ved lukeparkering.

Man sitter passe høyt og godt i behagelige seter. Interiøret virker å være av solid kvalitet, og har lett gjenkjennelige detaljer fra søsken og konsernfettere. Støynivået inne i kupeen virker å være relativt lavt, så samtaler kan foregå uanstrengt også mellom for- og baksetepassasjerer.

Lite bagasjerom
I baksetet sitter to voksne med romslig plass i de fleste retninger, og heller ikke foran er det noe å si på plassutnyttelsen.

 

Selv om interiøret er fleksibelt med henblikk på at seter kan tas inn og ut, legges opp og ned og skyves frem og tilbake, er bagasjerommet litt i snaueste laget til at Yeti kan kalles den perfekte familiebil. 407 liter er ikke så langt unna konkurrentene, men i forhold til Octavia er det lite, og har en adskillig mer upraktisk utforming.

På Yeti er bakseteplassen prioritert, mens Skoda i Octavia prioriterer bagasjeplassen. Ønsker du både i pose og sekk må du nok vente på stasjonsvognutgaven av Superb som kommer til neste år.

 

Mest på alle fire
I utgangspunktet er startprisen på Yeti på linje med konkurrenten Nissan Qashqai. For 239.000 kroner får man en forhjulsdreven bil med en bensinmotor på 105 hestekrefter. Volummodellen tror Skodaimportøren blir den minste dieselmotoren på 110 hester kombinert med firehjulsdrift. Den koster 299.000 kroner med laveste utstyrsgrad. Konkurrenten fra Nissan leveres kun med firehjulsdrift i kombinasjon med de største motorene, og blir dermed noe dyrere. Med drift på alle fire og dieselmotor rundt 140 hestekrefter er prisene på de to ganske like.

Les også test av Octavia med firehjulsdrift: Mye bil for pengene

Qashqai har solgt godt, men det er nesten utelukkende modeller med forhjulsdrift som man ser på norske veier. Skoda håper på å selge over 1500 biler i året, men i motsetning til konkurrenten Qashqai, tror den norske importøren at fordelingen mellom to- og firehjulsdrift blir omtrent motsatt.

Skodaeiere sies å være mer fornøyd enn andre bileiere, viser flere brukerundersøkelser som for eksempel Norsk Kundebarometer. Sikkerheten er det heller ikke mye å si på. Yeti fikk nylig toppkarakteren fem stjerner i en kollisjonstest utført av EuroNCAP.

Så hvis du er overbærende til gamle Skodavitser, og ikke bryr deg om den manglende prestisjen Skoda-merket kan by på, fremstår Yeti en vellykket bil i en voksende klasse godt egnet for norske fjellaper.

Konklusjon: Skoda Yeti er slett ikke så avskyelig som navnet skal ha det til.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.