Regjeringen forslår å nedjustere innslagspunktene i CO2-komponenten med 5 gram per kilometer. Samtidig øker satsene i CO2-komponenten for biler med CO2-utslipp over 160 g/km med fem prosent, og for biler med utslipp over 230 g/km økes med 20 prosent. I tillegg foreslås det å øke satsen for NOX-utslipp med 30 prosent.

NOx-avgiften foreslås økt fra 35 til 46 kroner per mg/km. Denne økningen vil isolert sett innebære om lag 300 kroner i økt engangsavgift for en gjennomsnittlig bensinbil og om lag 1 500 kroner i økt engangsavgift for en gjennomsnittlig dieselbil. Nye dieselbiler som tilfredsstiller de strengere utslippskravene for EURO VI, får isolert sett en økning i engangsavgiften på maksimalt 800 kroner.

Mindre effektavgift
Inntektene fra engangsavgiften holdes om lag uendret ved at avgiften på motoreffekt blir redusert.

Regjeringen foreslår å redusere alle satsene i effektkomponenten med om lag 16 prosent reelt. I tillegg økes det laveste innslagspunktet fra 65 til 70 kW. De to andre innslagspunktene økes med 10 kW, til henholdsvis 100 og 140 kW. Dette kompenserer for endringene i CO 2 - og NO X -komponenten, slik at endringene i engangsavgiften samlet sett skjer innenfor en provenynøytral ramme på kort sikt.

Det innebærer dermed at de fleste biler med lav effekt vil få en avgiftsskjerpelse. Samlet sett vil biler med høyest effekt få de største lettelsene i engangsavgiften.

Les sak med eksempler: Her er bilene som blir dyrere og billigere

- Regjeringen har fra 2007 gjort store endringer i engangsavgiften for å bidra til valg av mer miljøvennlige biler. Politikken har virket. Gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye biler er redusert med rundt 30 prosent fra 2006 til de ni første månedene av 2013. Nå forsterker vi denne politikken ytterligere, sier finansminister Sigbjørn Johnsen.

Mindre for omregistrering
- Bilavgiftene vil være redusert med over 800 millioner kroner siden 2011, sier finansminister Sigbjørn Johnsen. Regjeringen foreslår å redusere omregistreringsavgiften med om lag 250 millioner kroner. Satsene i omregistreringsavgiften foreslås redusert med i gjennomsnitt 12,5 prosent reelt fra 2013 til 2014. Det gis størst lettelser i satsene for typiske næringskjøretøy og tilhengere.

Omregistreringsavgiften for tyngre kjøretøy (totalvekt på 7 500 kg eller mer) blir fjernet helt. Samtidig økes satsene i miljødelen av vektårsavgiften med 25 prosent, slik at endringen blir provenynøytral. Samtidig som de uheldige virkningene av omregistreringsavgiften forsvinner for tyngre kjøretøy, blir den økonomiske motivasjon til å velge mer miljøvennlige kjøretøy forsterket.

Vrakpanten på stedet hvil
Det foreslås ingen endringer i vrakpantavgiften for 2014. Den forblir dermed 3000 kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.