Året før Oslo Lufthavn (OSL) og Avinors Terminal 2 står klar i 2017, ser ledelsen for seg et skrekkscenario med sprengt kapasitet. Derfor er det på høy tid at hovedutbyggingen nå har startet, mener de.

Fra 2017 vil du dermed kunne benytte Terminal 2, hvilket byggelederne med glede investerer 12,5 millarder kroner i for å fullføre.

 

- Har du råd til alt dette, Nic, spør konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen byggepartneren Nic. Nilsen.

- Nei, det er det du som har, spøker Nilsen, administrerende direktør i OSL, tilbake.

Prosjektlederne har lagt frem illustrasjoner for hvordan den nye lufthavnen vil se ut, og forklarer punkvis hvordan byggeplassen nord for dagens ankomst- og avgangshall vil se ut om seks år.

– Den nye terminalen vil gi passasjerene en god følelse. Det blir åpent, luftig og svært effektiv avvikling, altså ingen lange køer. Vi vil stå frem som en av de flotteste flyplassene i Europa, skryter Falk-Petersen.

 

Terminalen får en helt ny pir med plass til flere fly, samt ny avgangs- og ankomsthall og nytt bagasjeanlegg. Sikkerhetskontrollen utvides med 12 nye sluser og vil være samlet i ett område, som i dag.

- Nå fortsetter eventyret
Bakgrunnen for prosjektet er at OSL nærmer seg sprengt kapasitet. Flyplassen håndterer i dag godt over 20 millioner passasjerer hvert år, og maks-kapasiteten er på 23 millioner.

De siste prognosene viser at trafikken vil nå dette nivået allerede i 2016. Lufthavn-toppene stoler på prognosene, og vil derfor øke kapasiteten til å kunne håndtere 28 millioner passasjerer årlig fra 2017.

- Flybransjen opplever stadig svingninger. Dere er ikke for optimistiske med prosjektet?

 

- Det er et naturlig spørsmål, men jeg tror ikke vi er for optimistiske. Alle prognoser legger opp til at en jevn stigning vil fortsette; innvandringen øker, befolkningstettheten i Oslo øker og stort sett vil folk få en økende inntekt. Derfor må vi kunne håndtere flere passasjerer, sier Nilsen til DN.no, før Falk-Petersen legger til:

- De siste seks årene har gått som en drøm, med et betydelig overskudd. Gardermoen er en suksesshistorie, og nå fortsetter eventyret.

 

- Trygge på at vi gjør en fornuftig investering
OSLs siste resultater viser en betydelig passasjermessig økning på 14,3 prosent så langt i år, med over ti millioner passasjerer - sammenlignet med nærmere ni millioner samme periode i fjor. Juni 2011 viste den beste statistikken på fire år, med over to millioner passasjerer.

I mai opplevde også Gardermoen den største økningen, på 12,6 prosent, sammenlignet med Sandefjord Lufthavn Torp, som hadde en tilbakegang på 11,1 prosent, og Moss Lufthavn Rygge, som økte 8,9.

- Alt tyder på at denne utviklingen vil fortsette. Vi er uansett helt trygge på at vi gjør en fornuftig investering, sier Falk-Petersen, og legger til:

- Det hadde blitt kaos uten. Dårlig trafikkutvikling, mye kø og misfornøyde passasjerer.

Begge mener det er på høy tid at denne utbyggingen blir igangsatt.

- Hvis ikke vi bygger ut nå, måtte vi begrenset tilbudet. Da ville det ikke blitt noen utvikling, sier Nilsen.

 

Skal kunne håndtere 35 millioner passasjerer
Byggeprosjektet er delt opp i ulike faser. Nå er Fase 1 i gangsatt. Dette innebærer at flyplassen skal håndtere 28 millioner passasjerer i 2017.

Planleggingen startet i 2007. I juni 2010 startet de første mindre byggearbeidene og andre forberedelser. Prosjektet ble vedtatt i Avinors styre i januar 2011 og hovedutbyggingen startet i vår.

Terminalen skal fortsatt fremstå som ett bygg ved at den nye delen blir en integrert del av eksisterende terminal og får samme karakteristiske takform og volum. Det blir satt opp 11 nye brotilknyttede flyoppstillingsplasser og seks nye fjernoppstillingsplasser.

Fase 2 innebærer at OSL skal kunne håndtere 35 millioner passasjerer. Dette er ennå ikke besluttet.

- Vi kan ikke si noe om når denne fasen blir igangsatt. Det avhenger helt av trafikkutviklingen. Kanskje i 2030, sier Nilsen.

Øker passasjertallet utover dette, må OSL ha enda en rullebane, og enda en terminal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.