Krisetilstander på jobben gjør det vanskeligere å motivere seg.

I den amerikanske finansbransjen har medarbeidernes motivasjon sunket drastisk det siste året. Det viser en studie som Subha Barry, global sjef for mangfold i Merrill Lynch, har gjennomført i samarbeid med Lehman Brothers, Credit Suisse, Citigroup, Goldman Sachs og Moodys.

Ifølge studien, som ble gjengitt i Forbes.com , vurderte over tre av fem ansatte å slutte i jobben.

Finansbransjen er ekstremt utsatt i disse dager, men uroen smitter også over på andre bransjer. Bedrift etter bedrift, også her hjemme i Norge, må si opp ansatte for å holde kostnadene nede.

Les flere karrieresaker her!

1. Effektiv kommunikasjon
Unngå ryktespredning og lekkasjer ved å holde åpne fellesmøter og informasjonsmøter der representanter fra ledergruppen er tilstede for å svare på spørsmål. Det er aldri hyggelig å lese i avisen først at man har mistet jobben sin.

2. Snakk om jobbtrygghet
Også de som blir igjen etter en oppsigelsesrunde føler usikkerhet etterpå. Sørg for å fortelle dem at jobben deres blir enda viktigere i krisetider - og at de ikke står i fare for å miste jobben.

3. Vis din lojalitet
Ikke glem å vise dine ansatte at du har tenkt å fortsette som sjef og ikke ser deg om etter noe annet. Da blir det lettere for dem å motivere seg.

4. Gjør ting sammen
Invitér til felles lunsj, en etter-jobben-øl eller en annen sammenkomst. Det styrker fellesskapet i krisetider.

5. Vær mer fleksibel
Når uroen øker er det ekstra viktig å satse på mosjon og helsefremmende aktiviteter. Du som sjef kan bidra til dette ved å la dine ansatte få anledning til å mosjonere i arbeidstiden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.