-Å si at du vil ha makt, skaper negative reaksjoner. Sier du at du kunne tenke deg å få mer innflytelse, oppleves det positivt. Men makt og innflytelse handler på mange måter om det samme,sier siviløkonom Anita Bemer (37) til Dagbladet.

Bemer, tidligere direktør i Storebrand, nå påtroppende "Business development manager" i PGS, kommer i disse dager ut med boken "Makt og innflytelse", der hun ifølge Dagbladet blant annet beskriver hvordan den enkelte kan få mer innflytelse på sin arbeidsplass.

Velg riktig taktikk
Her er noen av Bemers tips:

* Sett deg inn i motpartens sted. Hvordan de tenker og føler bestemmer hvordan du bør gå videre.

* Skap en vinn-vinn-situasjon. Prøv eventuelt å påvirke situasjonen slik at ingen føler seg som tapere. Da unngår du i hvert fall å få fiender.

* Appeller til følelser. Fornuftige argumenter holder ikke alltid.

* Inngå en allianse. Sjansen for å få til noe øker betydelig når to eller flere ønsker å oppnå noe.

* Vær tydelig. Vær klar over at når du skal formidle et budskap betyr innholdet i det du sier bare 7 prosent for inntrykket tilhørerne sitter igjen med. Det visuelle inntrykket betyr 55 prosent og stemmen din 38 prosent.

Kilde: Dagbladet(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.