Da han var 16, brakk Joachim Haraldsen (23) ryggen på grunn av skoliose. Det ble begynnelsen på tre og et halvt år inn og ut av sykehus og lange perioder som hjemmeværende.
– Jeg hadde mistet alle venner og knapt vist ansiktet mitt ute. Jeg hadde ikke noe å gjøre, så jeg satt og spilte, sier Haraldsen.
Gjennom spillingen og Youtube fant han samtidig et felleskap. Våren 2013 opprettet han sin egen kanal. I dag er han en av de største norske Youtube-stjernene, med 131.000 faste følgere (Youtube-abonnenter).
– Det var psykisk tungt. Men det har gjort meg til meg, og det er jeg superglad for. Det var hell i uhell, sier Haraldsen.
Se video: Slik ser det ut når Noobwork besøker et kjøpesenter i Haugesund
(Videoen er gjengitt med tillatelse fra Joachim Haraldsen.)
Styrer mot millioninntekt
Når DN snakker med ham er han på vei til et møte med Danske Bank for å diskutere mulighetene for et sponsorsamarbeid.
For Haraldsen er også en Norges mest gjennomkommersialiserte youtubere.
– I dag tjener Joachim over 100.000 kroner i måneden på Youtube-reklamen alene, sier Julius Solheim (45), som er Joachim «Noobwork» Haraldsens agent.
Men Solheim forventer å skaffe Haraldsen mellom to og tre millioner – altså rundt dobbelt så mye – gjennom avtaler på toppen av selve Youtube-reklamen.
En stadig større del av inntektene til norske youtubere kommer nemlig fra andre steder enn tradisjonell Youtube-reklame.
Selger blader, capser, møter og produktplassering
Hva betyr det? I Haraldsens tifelle dette:
- En nylig undertegnet årsavtale med Q-melk, som ifølge Solheim er verdt «omtrent en årslønn».
– Det blir produktplassering i enkelte videoer. Og det kuleste med det hele er at når jeg har meetup, kan jeg stå og si at jeg er sponset av Q-melk og at takket være dem får dere alle en halvliter q-melk. Det er en kul greie hvor jeg kan gi noe tilbake til fansen, sier Haraldsen.
- Offentlige opptredener for 40.000-50.000 kroner stykket.
- Fronting i elevkalendere, samt et eget papirmagasin, «Noobworks Mineworld» – en månedlig guide til Minecraft. Den andre utgaven solgte 10.000 eksemplarer.
- Salg av capser og t-skjorter.
LES OGSÅ: Slik ser det ut når norske Youtube-stjerner besøker et kjøpesenter i Bergen
Planlegger frokostblanding for gamere
Men Solheim har ikke tenkt å stoppe der.
Gjennom sitt selskap Norgesexpo Lisens lager han allerede spin off-produkter for norske filmer – Hardanger barnebestikk med Knerten og Birkebeiner-potetgull når den norske storfilmen har premiere 6. februar.
Nå er han i samtaler med Komplett om egne Noobwork-musematter og pc-er.
Og på toppen av det hele: planer om en egen «kornblanding for gamere».
– Fordi gamere trenger en sunn start på dagen, sier Solheim.
– De velger sine annonsører
Et kjernesunt og trygt image er også det Solheim selger inn når han skaffer Haraldsen sponsorer.
– Han spiser ikke burger foran skjermen, banner ikke, drikker ikke energidrikke, Han er et forbilde, sier Solheim.
Og fortsetter:
– Vi er veldig opptatt av at han skal beholde sitt image i størst mulig grad, det må ikke vannes ut eller forsvinne. For meg er det like viktig at han fortsetter å trene tre ganger i uka som at han legger ut en video hver dag, sier Solheim.
Derfor er Haraldsen også kresen når han plukker sponsorer.
– De velger sine annonsører – fordi de kan gjøre det, sier salgs- og markedsdirektør Per Øivind Skard (38) i Youtube-nettverket Nordic Screens.
Se video: PrebzOgDennis ble Youtube-stjerner fra kjellerstuen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.