Spanair-konkursen får skylden for at SAS gikk på en ny kjempesmell i fjerde kvartal ifjor og fikk et resultat før skatt på minus to milliarder svenske kroner.

Dermed ble det også røde tall for SAS i 2011 sett under ett - til tross for at SAS-sjef Rickard Gustafson gjennom 2011 trodde at flyselskapet skulle komme ut i pluss.

Les mer: Spanair-konkurs gir ny SAS-smell

I dag forhåndsvarslet Gustafson svake SAS-tall også i første kvartal i år. Og han tror 2012 blir et nytt utfordrende år med fortsatt tøff konkurranse, høye drivstoffpriser og usikkerhet knyttet til verdensøkonomien.

Nordeas danske flyanalytiker Finn Bjarke Petersen spår at 2012 blir et enda verre år for SAS enn 2011 har vært. Han spår underskudd for året sett under ett.

- Spørsmålet er bare hvor stort underskuddet blir. For med fortsatt skarp priskonkurranse og utsikt til stigende oljepriser, er det særdeles vanskelig å forestille seg et positivt resultat for det kommende året, sier han til check-in.dk.

Han tror det er så godt som umulig for SAS å spare to-tre milliarder kroner, slik at de kommer ut av året med sorte tall.

- Topplinjen vokser ikke og omkostningene stiger. Jeg har vanskelig for å se hvor SAS kan spare tilstrekkelig med penger, sier Finn Bjarke Petersen.

- Må akselerere 4Excellence
Rickard Gustafson er klar over at det blir tøft, men han hadde spareplanen klar på dagens kvartalspresentasjon. De usikre fremtidsutsiktene fører nå til at SAS har bestemt seg for å fremskynde spareprogrammet 4Excellence:

Totalt implementerer SAS sparetiltak som tilsvarer fem milliarder svenske kroner i 2012 og 2013. To milliarder skal spares inn i år.

- 4Excellence skal bære oss frem, vi skal vokse lønnsomt og kutte enhetskostnaden med tre til fem prosent årlig - men vi er nødt til å akselerere programmet. Derfor har vi i alt funnet 40 initiativ som vil levere fem milliarder svenske kroner de neste to årene. 3,5 milliarder er kostnadskutt og 1,5 milliarder er inntektsforsterkende tiltak, opplyste SAS-toppen.

Det er kjent fra før at SAS kutter 300 heltidsstillinger i administrasjonen. Stillingskuttene er er en del av det pågående kostnadsreduksjonsprogrammet.

- Vi har fokus på sentralisering av administrasjonen, dessuten må vi prioritere hardere og fortsette å effektivisere prosesser og rutiner. Vi kan forenkle prosessene ytterligere i administrasjonen - og det skal vi også gjøre, sa Gustafson på dagens pressemøte.

Les også: SAS sparker 300

Ansatte går med på kostnadskutt
Men også andre deler av SAS-systemet vil få merke kostnadskuttene:

- Fagforeningene har vist stort ansvar og har sagt seg villige til å bidra med én milliard svenske kroner i 2012 og 2013. Dette omfatter alle personalgrupper, og for å nå nålet vil det bli endringer i både lønnsvilkår, pensjoner og produktivitet, sa Rickard Gustafson.

Kun én fagforening har ennå ikke gått med på dette: De danske kabinansatte i fagforeningen CAU, som har vært i tottene på SAS-ledelsen gang på gang.

Les mer: Nå braker det løs i SAS - igjen

- Forhandlingene pågår fortsatt, og de har sagt seg villige til å diskutere kostnadskutt, opplyste imidlertid SAS-sjefen i dag.

Blue1-problem
SAS-eide Blue1 er et flyselskap som har hatt stor negativ innvirkning på SAS Gruppens-resultater, men nå tar SAS grep for å restruktere Blue1-businessen.

20 prosent av jobbene i Blue1 vil forsvinne og den europeiske produksjonen vil bli stengt.

- Vi har allerede kommet langt i omstruktureringen av Blue1, opplyste Rickard Gustafson på dagens kvartalspresentasjon.

Les også: - 78 % risiko for SAS-konkurs

<b>SAS: - Vi er under hardt press</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.