Norske sjefer er ikke akkurat i mål:

Bare hver femte medarbeider i Norge mener at de har en begeistrende leder, ifølge TNS Gallups BegeistringsBaromenter.

- Det kan dokumenteres at ledere som ikke er interessert i medarbeiderne sine dobler sykefravær og stressplager på arbeidsplassen. Jeg synes det er oppsiktsvekkende at så mange bedrifter aksepterer dårlige ledere, sier Jon Morten Melhus til DN.no.

Sammen med Trond Haugen har han nå kommet med boken "Lure ledere". De to forfatterne, som begge er siviløkonomer med lang fartstid i norsk næringsliv, står også bak bøkene "Latterlig lønnsomt" og "Begeistring!".

Empati viktig
Melhus har følgende råd til alle på sjefsjakt:

- Ansett en leder som er glad i mennesker. Det er en stor fordel for alle parter.

Les også:
Slik tenker sjefen

Slik får du drømmesjefen

Leder- og medarbeiderundersøkelsen BegeistringsBarometeret, som Melhus og Haugen hvert annet år gjennomfører i samarbeid med TNS Gallup, viser at begeistrende sjefer øker medarbeidernes engasjement i jobben, øker kundelojaliteten og produktiviteten - og dermed også lønnsomheten.

- Det er ikke så komplisert, men ledere må ha tid til sine ansatte når de har behov for hjelp. Lure ledere er lure fordi de er flinke til å se, bli sett av og til å involvere medarbeiderne. Slike sjefer skaper vinnere - blant både medarbeidere, eiere og kunder, forklarer Jon Morten Melhus.



- Atferdsendring er fryktelig vanskelig, men det er ikke så radikale endringer som skal til før det virkelig merkes. Gjør sjefen litt mer - la oss si to halvtimer mer - hver uke, utgjør dette faktisk en stor forskjell, sier Melhus.

Les også:
Slik bruker sjefen tiden

Slik får sjefen bedre tid

Må ta seg tid til andre
- Mange norske sjefer er veldig dyktige, men en del må endre fokus og bli mindre operative selv og jobbe mer gjennom medarbeiderne sine. Selvfølgelig skal de være opptatt av det faglige, men ved å bruke mer tid på de ansatte øker de begeistringen voldsomt. Ringvirkningene er økt hastighet på beslutninger og arbeidsflyt - som igjen gir bedre resultater, tilføyer han.

Trond Haugen og Jon Morten Melhus bruker flere konkrete eksempler på gode ledere i den siste boken sin. Både Storebrands Idar Kreutzer, Handelsbankens Ingelise Schliekelman og ISS-topp Jan Bjørneboe får solid spalteplass.

- Vi har reist rundt og funnet gode sjefer. Fellestrekkene ved dem vi nevner, er at de både presenterer gode resultater og har begeistrede medarbeidere, bemerker Melhus.

Hva kan norske sjefer bli bedre på? Diskutér saken! (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.