Siden han overtok sjefsstolen i mai ifjor, har konsernsjef Åge Korsvold snudd merkevareselskapet på hodet. Den storstilte omstillingen har betydd både kjøp, salg og omstrukturering. Nå ser konsernsjefen frem mot å kunne å kunne konsentrere seg om å øke salget i butikkene.

I den sammenheng kan Korsvold trekke frem sunnhet som én av de store trendene i dagens samfunn.

- Folk blir stadig mer bevisst på sunnhet, noe som forøvrig er et stort tema, sier Orkla-toppen til DN.no.

- For oss som næringsleverandør, dreier sunnhet og helse seg veldig mye om ingredienser. Vi må sørge for at det er mindre salt, mindre sukker og at vi bruker andre søtningsstoffer, sier han.

Bedre merking
Konsernsjefen varsler samtidig en bedre merking av produktene som møter oss i butikkhyllene.

- Forbrukerne blir mer og mer opptatt av hva de putter i seg og de vil vite hva de putter i seg. Det er ingen tvil om at det er en trend. En viktig del av programmet vi jobber med er å lage et regime for merking av såkalt industrimat.

Og selv om Orkla-sjefen lover økt satsing på sunnhet og helse, har han riktignok ikke glemt at konsernet har en snacks- og sjokoladedivisjon som bidrar med rundt 200 millioner kroner i kvartalet.

- Det må fremdeles være rom for litt kos, smiler han.

Skal være innovative
Orkla la onsdag frem tall for tredje kvartal. Resultatet beskriver konsernsjefen som «ikke tilfredsstillende». Samtidig understreker Korsvold overfor DN.no at dette ikke endrer vekstutsiktene, som ifølge en treårsplan er svært ambisiøse.

Utover å melke av de store samfunnstrendene, skal Orkla først og fremst satse på innovasjon i tiden fremover. Det siste året har riktignok vist at en lang tradisjon som merkevareleverandør ikke automatisk betyr suksess på den fronten.

- Stabburets innovasjonsprogram i starten av året var ikke så bra som vi kunne ønske oss. Det er slikt som skjer og det må vi tåle, forteller Korsvold.

- Det var blant annet noen pizzavarianter som ikke fungerte, sier han.

- Hvordan skal du sikre salget av slike innovasjonsprodukter fremover?

- Gjennom for eksempel lavere prispunkter, markedsføring og aktiviteter i butikkene. Det vil si alle de tingene som er viktige for å drive veksten.

- Ikke fornøyd
Orklas driftsresultat før av- og nedskrivninger (ebitda) endte i tredje kvartal på 909 millioner kroner, mot 871 millioner kroner i tilsvarende kvartal ifjor.

- Jeg er ikke skuffet, men dette er et resultat som isolert sett ikke er på et nivå vi er fornøyd med. Veksten er negativ og vi er ikke helt der vi skal være, sier Korsvold.

Orkla-ledelsen har satt seg et langsiktig mål om en organisk vekst på to til fem prosent i 2016. I tredje kvartal endte veksten på -3,3, -3,3 og -2,1 for henholdsvis Orkla Foods, Orkla Confectionery & Snacks og Orkla Home & Personal.

- Det vi beskriver akkurat nå er en ganske stor snuoperasjon. Det må vi få gjøre før vi får de tallene vi har målsatt oss. Vi tror dette er en tre års reise, og føler oss veldig trygge på at vi får det til, sier konsernsjefen,

I dag vil han mye heller snakke om selskapets vekst på andre områder, og fremhever i den sammenheng betydningen av fjorårets oppkjøp av næringsmiddelbedriften Rieber & Søn.

- Du skal ikke undervurdere betydning av at vi får en større plattform, sier Korsvold og fortsetter:

- Akkurat i denne perioden tror jeg ikke man skal regne med flere slike store oppkjøp, som forandrer hele forretningsmodellen. Vi vil riktignok gjerne gjøre oppkjøp. Mindre oppkjøp som passer inn i porteføljen vil komme.

Kutter kostnader
Korsvold understreker videre at det blir svært viktig å fortsette å få kontroll over konsernets kostnader.

Orkla hadde et negativt bidrag fra «andre inntekter og kostnader» i tredjekvartal på 228 millioner kroner. Korsvold sier til TDN Finans at dette er en følge av at selskapet rydder opp.

- Engangskostnadene er altfor høye, men det er en følge av at vi rydder opp, sier han.

Følg utviklingen i Orkla-aksjen her.

NESTE
Les mer: Orkla-sjefen kritisk til eget resultat: - Ikke tilfreds

Les også:
<b>- Det er bare å gå ut og slåss</b>
Korsvold: - Vi kan ikke si unnskyld for at folk vil ha sjokolade (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.