- Det er for dårlig, mener arbeidslivssjef Kari E. Mærøe Lier i Norges Ingeniørorganisasjon (NITO).

Stadig flere bedrifter bruker intern it-politikk, eller mangel på dette, som en dårlig unnskyldning for å kvitte seg med uønskede medarbeidere.

Langt flere arbeidsgivere og ansatte burde bli enige om et felles sett med it-regler for å forhindre problemer, mener Mærøe Lier.

Store forskjeller
En undersøkelse MMI gjorde for NITO tidligere i år avdekket at 38 prosent av norske bedrifter har retningslinjer for de ansattes bruk av e-post eller internett. Men forskjellene mellom små og store virksomheter er markant:

Mens syv av ti bedrifter med 100 ansatte eller flere har slike retningslinjer, er det bare to av ti bedrifter med fire til ni ansatte som har det.

Bør lage skriftlige regler
- Jeg tror småbedrifter rett og slett ikke tenker over konsekvensene det kan få å ikke ha nedskrevne regler. Overtredelser kan skje, men NITO har tro på at det går bedre hvis man har retningslinjer å forholde seg til. Og gjør retningslinjene kjent for alle involverte parter, sier arbeidslivssjefen til dn.no.

- Det kan for eksempel være greit å bli enige om det er akseptabelt eller uakseptabelt å lese andres e-post i forbindelse med sykefravær, råder hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.