Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Bunnplassering for hamburger-giganter

Tekst

Akkurat som nordmenn spiser amerikanere stadig flere måltider ute.

Kjeder som satser på frokostmenyer opplever den største veksten.

Totalt bruker amerikanere 680 millliarder dollar i året på spisesteder, men de krever mer valuta for pengene enn tidligere, ifølge en stor hurtigmat-undersøkelse fra Consumer Report.

Det er ifølge Consumer Report samtidig blitt mindre viktig at hurtigmatkjedenes beliggenhet er lett tilgjengelig. Kvaliteten på maten teller nå mer.

96208 måltider på 65 ulike kjeder er vurdert av forbrukerne, og dårligst ut på smak kommer hamburgerne fra McDonalds. Også giganten Burger King havnet nær bunnen av listen.

Mindre, men oftere

Ifølge undersøkelsen fikk små og mindre kjente kjeder som Chipotle, Panda Express og Panerea oftere en god karakter.

Et annet funn i undersøkelsen er at de unge voksne i USA bruker mindre penger på hvert måltid, slik at de kan spise ute oftere.

De amerikanske forbrukerne er også blitt mer helsebevisste, noe som for eksempel er gunstig for kjeder som tilbyr kjøtt som er produsert uten bruk av antibiotika.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: McDonald's advarer ansatte mot egen mat


Mattilsynet stengte McDonalds-restaurant

Fra McDonald's til økologisk hurtigmat