Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

– Disse kongekrabbene er rundt ti år gamle, sier daglig leder Svein Ruud i Norway King Crab. Kongekrabbene har en id-brikke som gjør at sluttkunden kan få informasjon om hele ferden til tallerken. Foto: Øyvind Elvsborg
– Disse kongekrabbene er rundt ti år gamle, sier daglig leder Svein Ruud i Norway King Crab. Kongekrabbene har en id-brikke som gjør at sluttkunden kan få informasjon om hele ferden til tallerken. Foto: Øyvind Elvsborg les mer

Fiske

Kongekrabber på hotell

Over 30.000 kongekrabber skal i år fraktes levende fra Kirkenes til Østlandet. De ender opp på tallerken i luksusrestauranter i Dubai, Los Angeles og Singapore.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

 

Norway Kingcrab Production

Etablert: 2007

Virksomhet: Produksjon av matfisk

Ansatte: 7

Tall 2014: Omsetning 26,4 millioner, driftsresultat 2,2 millioner og resultat før skatt på 1,7 millioner kroner.

Hovedaksjonær: Norway King Crab Holding as (100%), som igjen eies av blant andre Sør-Varanger Invest (43,5%) og Troika Seafood (10%).

Vis mer

Dette er kongekrabbe

Kongekrabbe (Paralithodes camtschaticus), også kalt kamtsjatkakrabbe og russerkrabbe, stammer fra det nordlige Stillehavet og er en uønsket art i norske farvann.

Krabben kan veie opptil ti kilo.

Russiske forskere satte ut de første krabbene i Murmanskfjorden i 1961. 16 år senere ble den første krabben fanget i Norge; i Varangerfjorden 15 mil unna der den opprinnelig var satt ut.

Ifjor ble det eksportert 1159 tonn kongekrabbe fra Norge med en verdi på 200 millioner kroner. 551 fartøyer deltok i fisket ifjor.

I år er kvotene øst for Nordkapp økt med 200 tonn til 1300 tonn. Vest for Nordkapp er det fritt fiske fordi det ikke er ønskelig at arten sprer seg vest- og sørover.

Vis mer
To kongekrabber hentes opp fra bassenget.

– Disse veier mellom fire og tre kilo, sier Svein Ruud, daglig leder i Norway King Crab.

Kongekrabben Ruud holder vet han ikke nøyaktig hvor skal hen.

– Sannsynligvis enten til USA, Dubai eller Kina. Der foretrekker de å spise de tyngste krabbene.

I bassenget krabber havets delikatesser seg langt fra både fangstområde i nord og hvor de senere skal bli servert i eksklusive restauranter verden over.

– Dette er Norges første kongekrabbe-hotell med 24 tanker, sier Ruud.

«Tar under 30 timer»

Nederst i tankene kryr det av kongekrabber. Og det skjer i et anlegg i en landkommune – flere mil fra saltvann og Oslofjorden.

I løpet av helgen er rundt 600-700 kongekrabber transportert levende i pappesker fra Finnmark ved Kirkenes til krabbehotellet i Nes kommune i Akershus.

I dag åpnes krabbehotellet med fiskeriminister og ordfører tilstede.

Fra midten av september vil kongekrabbene fraktes med trailer fra selskapets mottak i Bugøynes utenfor Kirkenes til krabbehotellet i Akershus.

– Kjøreturen går gjennom Sverige og er på mellom 28 og 30 timer. Traileren går uten stopp med tre skift, sier Ruud.

Ifølge Ruud klarer kongekrabbene seg i luft opptil 60 timer i strekk.

– Men vi vil ha dem raskest mulig i bassenget.

Henter fersk saltvann

Krabbehotellet ligger langt nærmere Glomma enn Oslofjorden. Selskapet henter ferskt saltvann fra sjøen med tankbiler som skal resirkuleres.

Selskapet benytter saltvann fra Nivas (Norsk Institutt for vannforskning) anlegg utenfor Drøbak.

– Vi henter 60.000 liter saltvann derifra, sier Ruud.

Driftsleder Oddbjørn Pettersen ved Nivas anlegg i Solbergstrand utenfor Drøbak opplyser at Norwegian King Crab betaler kun utgiftene instituttet har med innhentingen av saltvann.

– Kvaliteten på saltvannet her er veldig bra. Vi henter vannet fra 60 meters dyp, sier Pettersen.

– Når kunden får kongekrabben servert kan han eller hun få frem alle data ved å lese av strekkoden med mobiltelefonen. Da vil det stå når og hvor kongekrabben ble fanget – bilde av fiskeren, fangstsertifikat, tid i tankanlegg, frakt og øvrige faktorer. Vi har registrert over 100 fiskere, sier Ruud.
– Når kunden får kongekrabben servert kan han eller hun få frem alle data ved å lese av strekkoden med mobiltelefonen. Da vil det stå når og hvor kongekrabben ble fanget – bilde av fiskeren, fangstsertifikat, tid i tankanlegg, frakt og øvrige faktorer. Vi har registrert over 100 fiskere, sier Ruud.
«Flykapasiteten er sprengt»

Kongekrabbene er fisket langs Finnmarkskysten og får et «hotellopphold» i Akershus før de sendes ut av landet med fly fra Oslo hovedflyplass på Gardermoen.

– Vi har en eksportandel på 99 prosent. I år sikter vi på å levere mellom 250 og 300 tonn kongekrabber mot 160 tonn ifjor. Det tar kun 20 til 25 minutter å frakte kongskrabbene til flyplassen fra krabbehotellet. I tillegg til flykapasitet er nok nærhet til markedet minst like viktig. Fra Gardermoen sendes kongekrabbene ut til leverandører som krever toppkvalitet fra Sør-Korea i øst til Los Angeles i vest, sier Ruud.

Norwegian King Crab har investert rundt tre til fire millioner kroner i anlegget og tilfører kommunen i første omgang med fire nye årsverk.

– Men hvorfor skal kongekrabbene fraktes fra Finnmark til Akershus?

– Fordi flykapasiteten er sprengt i Kirkenes. Vi måtte finne andre flyplasser i Norge som kunne frakte kongekrabbene til våre kunder i utlandet, sier Ruud.

Måtte kutte ut Russland

Ruud, som tidligere jobbet i Eksportrådet i Russland, satset i første omgang på stormaktene i øst på eksport av kongekrabber.

– Russland og Kina sto for 70 prosent av vår omsetting av kongekrabber i 2011. Jeg registrerte flere økonomiske og politiske endringer i Russland og besluttet å finne nye markeder. Ifjor sto Russland for 20 prosent av vår omsetning. I dag er andelen null prosent etter handelssanksjonene ble innført. Samtidig har selskapet økt omsetningen.

– Krabbeturen fra Kirkenes er på cirka 180 mil og tar rundt 30 timer, sier Bjørn Engebretsen, daglig leder i Leif Skjønhaug as. Foto: Øyvind Elvsborg
Ruud har reist verden rundt og funnet nye kongekrabbeleverandører, blant annet mange eksklusive restauranter.

– De siste fire årene har jeg tilsammen fløyet en million kilometer. Jorda rundt er jo på 40.000 kilometer, sier Ruud, som i dag har kongekrabbe-kunder blant annet i London, Paris, Milano, Dubai, Beijing, Tokyo, Shanghai, Hong Kong og Los Angeles,

Sporer opp fiskeren

Nå kan Ruud være i ferd med å gjøre krabbefiskerne i Finnmark til kjendiser verden rundt – men neppe så kjente som mannskapene i serien «Livsfarlig fangst» (Deadliest Catch).

Hver krabbe er registrert med en identifikasjonsbrikke.

– Når kunden får kongekrabben servert kan han eller hun få frem alle data ved å lese av strekkoden med mobiltelefonen. Da vil det stå når og hvor kongekrabben ble fanget – bilde av fiskeren, fangstsertifikat, tid i tankanlegg, frakt og øvrige faktorer. Vi har registrert over 100 fiskere, sier Ruud.

Selv er han klar for å ta imot en stor mengde kongekrabber de kommende ukene i anlegget i Nes.

– Frem til jul vil vi frakte rundt 33.000 kongekrabber hit, sier Ruud.

SE OGSÅ: Forsker levde med de norske soldatene i halvannet år. Funnene hennes vekker oppsikt internasjonalt.

 

 

Svartelistet og lukrativ

Bakgrunn: Russisk tvangsflytting av kongekrabber fra grensen mot Japan til Murmansk, har skapt en norsk eksportnæring. Men kongekrabbene i nord truer økosystemet.

Høsten 1960 ble ti store hunnkrabber fanget i Det japanske hav utenfor Vladivostok. Fem dager tok det å frakte kongekrabbene fra helt i øst til helt i vest i det daværende Sovjetunionen. I april 1961 ble de satt ut i fjorden sammen med fem hannkrabber.

Dette markerte starten på et omfattende omplasseringsprogram i regi av forskeren Jurij Orlov. Programmet ble igangsatt for å skaffe innbyggerne i regionen mat og ble velsignet av det sovjetiske akklimatiseringsdepartementet.

I løpet av noen få år ble det deretter satt ut ytterligere 3000 voksne krabber, 10.000 ungdyr og 1,5 millioner krabbelarver. Og i 1977 ble den første kongekrabben fanget på norsk side av grensen; i et garn i Varangerfjorden.

I likhet med mink og mårhund er kongekrabben en introdusert art som er uønsket og svartelistet i Norge. Årsaken til dette er særlig at forskningen har dokumentert at den har betydelig negativ effekt på økosystemet.

Fra 1978 og frem til 1994 var det likevel, som følge av Gråsoneavtalen med Russland, forbudt å fange den.

Men i 1994 ble det åpnet for et begrenset forsøksfiske. Og fra 2002 startet det kommersielle fisket regulert med kvoter øst for 26 grader øst (omtrent ved Nordkapp) og fritt fiske vest for dette i et forsøk på å unngå at kongekrabben skal spre seg ytterligere langs kysten av Finnmark mot Troms.

Kvoten er i år satt til 1300 tonn, en økning på 200 tonn fra ifjor. Med denne kvoten regnes arten som fullt beskattet.

I 2014 ble det eksportert 1159 tonn kongekrabbe med en samlet verdi på 200 millioner kroner.

Førstehåndsverdien for de 551 fartøyene som deltok var på 74 millioner kroner. Kilopris til fiskerne lå på omtrent 70 kroner.

Sentrum for kongekrabbenæringen er Bugøynes i Varangerfjorden nordvest for Kirkenes der også Norway King Crab holder til.

 

Langtransport med krabber

Nes: – Vi får lastet mellom seks og åtte tonn kongekrabber på hver tur, sier Bjørn Engebretsen, daglig leder og storaksjonær i Leif Skjønhaug as.

Frakte mat fra sjøen er selskapet vant til gjennom årenes løp, alt fra å transportere karpe i Russland til norsk laks gjennom Europa, og nå er det kongekrabbe.

– Krabbeturen fra Kirkenes er på cirka 180 mil og tar rundt 30 timer.

Selskapet har inngått avtale om å kjøpe 45 turer med kongekrabber hvert år i minimum tre år med opsjon på forlengelse.

Transportselskapet har kjøpt inn en helt ny bil som er spesialbygget for oppdraget, blant annet med hensyn til reinsdyrflokker i nord.

– Bilen har en egen reinsdyrstøtfanger for hindre skader.

– Har du selv spist kongekrabbe?

– Ja, og det skal jeg spise mere av. Det er en delikatesse.

Les hele avisen

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Hong Kong Tokyo Beijing Russland Los Angeles Fiske
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Har du fått med deg disse matvideoene?