Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Her kommer den grønne, fine tida

Tekst
Fra straight edge til folke­bevegelse. Du behøver ikke lenger å spille punk eller slippe fri mink fra pelsfarmer for å identifisere deg med en livsstil uten egg og bacon.

Fra straight edge til folke­bevegelse. Du behøver ikke lenger å spille punk eller slippe fri mink fra pelsfarmer for å identifisere deg med en livsstil uten egg og bacon.

Grønn januar er veganernes alternativ til hvit måned.

Fakta:

Gaute Brochmann
Utdannet filmviter og arkitekt. Skriver om populærkultur i D2.

Selv den mest svorne ribbeentusiast kan jo kjenne et sjeldent salatsug etter tre uker til ende med ribberull, medisterkaker og smultringer. Veganerbevegelsen har omsider forstått at hvis klodens stadig mer kjøttsultne befolkning skal omvendes, må de slå til når fienden er på sitt mest sårbare.

Resultatet er Veganuary. Et konsept der årets første dager skal gjennomleves uten egg eller bacon, makrell i tomat eller melkesjokolade. Ideen ble realisert i 2014. Og Veganuary er en bevegelse i vekst. Med det smått fengende slagordet «Try Vegan Stay Vegan», er selvsagt tanken at deltagerne skal la biffknivene ligge i bero også når kalenderen bikker over til februar.

Så spørs det bare om folk flest vil hoppe på dette også.

 

Bred front

Movember klarte jo å lure frem barten hos de mest uventende kandidater til støtte for kreftsaken.

La oss i alle fall slå fast at Veganuary er et helhjertet forsøk. Med en stor flokk ideelle organisasjoner innen miljøkamp, grønn livsstil og dyrevern i ryggen, samt en bred front med celebriteter som dyttes foran, har Veganuary, sitt korte liv til tross, klart å skape et ikke ubetydelig engasjement.

En økning fra 3000 deltagere i 2014 til 12.800 ifjor til en antatt oppslutning på 50.000 i år kan ikke kalles en global farsott, men det er likevel ting som tyder på at Veganuary skiller seg fra det radikale og ekskluderende renommeet som tradisjonelt hefter ved vegansk livsstil.

 

Beef

At mangeårige plantespisere som Jared Leto, Morrissey, Russell Brand og Ellie Goulding låner ansiktet sitt til kampanjen, er ikke akkurat overraskende, men at profilerte atleter fra amerikansk fotball eller tennissøstrene Serena og Venus Williams er med som ambassadører, virker mindre selvsagt.

Og som enkelte kanskje har fått med seg, har til og med noen frittenkende bodybuildere vist sine kylling- og tunfiskspisende kompanjonger at kroppen kan bygges uten at et eneste fjærkre behøver å avgå ved døden.

Faktisk er årets mest omtalte Veganuary-sak en feide – eller beef – mellom de profilerte fitnessveganerne og Youtube-favorittene Vegan Gains og Durian Rider på den ene siden, og Jamie Oliver på den andre.

Oliver har lenge vært på glid i sitt forhold til det veganske, og med sitt enorme apparat av støttespillere og produktlinjer er han en internasjonal ernæringstungvekter som virkelig kunne gitt Veganuary vind i seilene. Men etter å ha sett hvor ubehøvlet herrene Gains og Rider fronter kostholdet sitt, takket Oliver høflig nei til hele samarbeidet.

 

Inkluderende

Det har på en måte vært historien frem til nå. Veganere har vært sett som en ekstrem gruppe med straight edgere, blitzere og peta-fantaster som fronter en livsstil som ikke bare bryter med Gilde og Stabburet, men stort sett alle normer som samfunnet forøvrig er tuftet på.

Dermed kommer vi også til det som skiller Veganuary fra tidligere forsøk på å fremme et ikke-animalsk diett, nemlig et nettsted og generell fremtoning der aggressiv moralisering er byttet ut med nøktern informasjon og kunnskapsformidling.

Veganuary fremstår ganske enkelt som noe allment inkluderende det er lett å like.

Les mer om mat og vin på Smak.no

Meld deg på nyhetsbrev fra Smak.no her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.