Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Kina redder vinprodusentene fra nedgangstider

Tekst
Kinesere drikker stadig mer vin og har vært redningen for verdens vinbønder. På bildet ser kunder på vin i et supermarked i Shanghai. Foto: Claro Cortes/Reuters/NTB Scanpix

Kinesere drikker stadig mer vin og har vært redningen for verdens vinbønder. På bildet ser kunder på vin i et supermarked i Shanghai. Foto: Claro Cortes/Reuters/NTB Scanpix

Rødvinsdrikking blir sett på som statussymbol i Kina, og landet er nå verdens femte største vinkonsument. Nye tall viser at det kinesiske markedet redder vinbøndene fra fallende salg ellers i verden.

– Kinesisk innenlandsk etterspørsel var den største bidragsyteren, målt i volum, til vekst i vinhandelen i 2015, heter det i en rapport fra International Organisation of Vine and Wine (OIV).

Kinas import av vin økte i fjor med 44 prosent til 550 millioner liter, eller i overkant av 730 millioner flasker, og det innenlandske forbruket vokste med 3 prosent til nesten 1,6 milliarder liter, eller litt over 2,1 milliarder flasker.

– Kina er hoveddrivkraften bak veksten i den globale vinindustrien, sier OIV-sjef Jean-Marie Aurand.

Status og helse

I de to foregående årene hadde vinforbruket i Kina falt, en nedgang som ble tilskrevet myndighetenes strengere tiltak for å slå ned på overdådige gaver blant offentlig ansatte.

Veksten i fjor viser at rødvin blir stadig mer populært blant middelklassen i Kina. Den voksende middelklassen ser på rødvin som statussymbol, og fremhever også gunstige helseeffekter ved rødvin, påpeker Aurand.

Oppgangen i Kina bidro i fjor til at verdens vinhandel vokst med nesten 2 prosent i volum, til 10,4 milliarder liter, og med 10,6 prosent i verdi, til 28,3 milliarder euro, ifølge OIVs rapport.

Endringen i det kinesiske vinmarkedet har også bidratt til en annen effekt: Landet har i stadig større grad begynt å utvide sin egen vinproduksjon. I fjor vokste kinesiske vingårders areal med 34.000 hektar, nok til å sikre andreplass i verden, slått kun av Spania, som forsøker å kapre en stadig større andel av vinmarkedet ved å senke prisene på spanske viner.

Frankrike tjener mest

Målt i verdi er det imidlertid i Frankrike at man finner de største tallene. Frankrike er verdens største vineksportør målt i markedsandeler, med rundt 29 prosent, noe som tilsvarer 8,2 milliarder euro av det globale vinmarkedet, som anslås til å ha en verdi på cirka 28,3 milliarder euro.

Men målt i markedsvolum havner Frankrike på tredjeplass blant vineksporterende land, med 1,4 milliarder liter.

Italia har overtatt plassen som verdens nest største vineksportør målt i volum, med 20 millioner hektoliter og en markedsandel verdt 5,3 milliarder euro. Spania innehar førsteplassen målt i volum med 2,4 milliarder liter, men landet har falt til tredjeplass målt i markedsverdi på grunn av fallende priser.

Italia på topp

Ser man på rene produksjonstall, er det Italia som nå ligger på topp med 4,95 milliarder liter i fjor. Italia har dermed gått forbi Frankrike som verdens største vinprodusent. Frankrike produserte 4,75 milliarder liter vin i fjor.

En trend som OIV-rapporten trekker fram, er at økologisk vin blir stadig mer populært. Målt i andel av verdens vinproduksjon, sto økologisk vin i fjor for mellom 8 og 12 prosent.

Den største vindrikkende nasjonen i verden er USA, der det i fjor ble drukket 3,1 milliarder liter, rundt regnet 4,1 milliarder flasker. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Kina redder vinprodusentene fra nedgangstider

 
Fra finanskrise til systemkrise? (DN+)

Derfor føles Kinas tilsynelatende myke fall så hardt i resten av verden 

Hold deg oppdatert på DN Investor