Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Champagne-toppsjef investerer i vin-app

Tekst
Vin-app. 13 millioner brukere har lastet ned vin-appen Vivino, som blant annet gir hjelp til å finne riktig vin til maten. Foto: Vivino

Vin-app. 13 millioner brukere har lastet ned vin-appen Vivino, som blant annet gir hjelp til å finne riktig vin til maten. Foto: Vivino

Toppsjefen i Moët Hennessy går inn med 25 millioner dollar i den danske vin-appen Vivino.

- Vi er utrolig begeistret over denne siste investeringsrunden i en tid der ny teknologi stadig kommer inn og forstyrrer en av verdens eldste industrier. Når en lysende visjonær som Christophe Navarre slutter seg til Vivino, sender det et klart budskap til industrien: Vi er kommet for å bli, sier den danske grunnleggeren av Vivino, Heini Zachariassen, på epost til DN fra San Francisco, hvor han bor og pendler mellom USA og Danmark.
 

Demokratisering

Det var igår det ble kjent at blant andre Navarre, som står bak de kjente champagnemerkene Dom Perignon og Möet, investerer 25 millioner dollar på appen som lar folk scanne inn etiketten på vinflasken og gi karakter. Når etiketten er scannet kan de se hva andre synes om vinen og hva den koster. Slik skapes et grasrotsamfunn av vinelskere over hele verden. Nå skal investeringen brukes til videre vekst.

 

Fornøyd. Heini Zachariassen, gründer og daglig leder i den danske vin-appen Vivino. Foto: Vivino

Fornøyd. Heini Zachariassen, gründer og daglig leder i den danske vin-appen Vivino. Foto: Vivino

Zachariassen er tydelig på hvorfor investorer finner appen interessant.

- Vivinos massive vekst og samfunn på 13 millioner globale brukere viser at det et paradigmeskifte på gang i industrien. Vi demokratiserer en industri som har vært overlatt til kritikerne. Våre brukere legger inn tusener av vurderinger hver dag, og lager med det verdens største vinbibliotek. Vi er klart den største spilleren på banen, og hele tiden har hovedfokus vært på brukertilfredshet. Vi vet at Vivino må ha det største nettverket med det beste innholdet, og for å få til det trenger vi brukere, og vi trenger masse av dem. Det er det som skiller oss fra konkurrentene, sier han.

 

Mobilhandel

Zachariassen mener å se en økende appetitt blant vinentusiaster for kunnskap. Han tror endringene i måten folk finner den og måten folk kjøper vin henger sammen. Nå er planen å ta Vivino et skritt videre.

- Denne investeringen lar oss ekspandere globalt og samtidig knytte forhandlere til brukere direkte. Vi har sett en massiv mulighet i vinsektoren som ennå ikke er utnyttet kommersielt. Mobilhandel er forventet å bli den drivende kraften i e-handel, og Vivino er godt utrustet til å samarbeide med vinforhandlere, slik at vi kan skape en god shoppingopplevelse online for våre brukere, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.