Lokalmat selger som aldri før

Tekst
Lokal honning slår an. Bare i år har Norges Birøkterlag fått over 800 nye birøktere. Foto: Eli Åsen/Norges Birøkterlag

Lokal honning slår an. Bare i år har Norges Birøkterlag fått over 800 nye birøktere. Foto: Eli Åsen/Norges Birøkterlag

Markedet for lokalmat vokser tre ganger raskere enn resten av dagligvarebransjen. Lokalprodusert øl, ost og kjøtt er de store vinnerne.

- Det er eventyrlig, sier Henning Thoresen, markedssjef og grunnlegger av Sagene Bryggeri.

I september ifjor brygget bryggeriet sine første liter med øl. Et drøyt år senere er resultatet en halv million liter, 20-30 prosent mer enn det optimistiske budsjettet gründerne baserte seg på. I 2016 er målet en million liter.

Øl er den store vinneren i lokalmatmarkedet. Gründer i Sagene Bryggeri tror det er en motreaksjon mot drikkegiganter som Carlsberg. Foto: Henning Thoresen

Tall fra Matmerk og Nielsen Scantrack viser i dag at lokal mat og drikke selger som aldri før. Det siste året har veksten i dette markedet vært på 10,3 prosent i dagligvarebutikkene og er nå oppe i 4,2 milliarder kroner. Den reelle veksten er sannsynligvis større, da Matmerk ikke har tall for omsetningen via gårdsbutikker, markeder og restauranter.

Mer enn pris

Matmerks administrerende direktør Nina Sunqvist bruker samme ord som Thoresen:

- Vi ser at for forbrukeren er det ikke lenger pris, pris, pris som er det eneste saliggjørende. Forbrukeren vil ha gode råvarer, en kjærlig, gjerne håndverksmessig produksjon og produkter som har en historie. Jeg er overbevist om at det vi ser og er med på rett og slett er et eventyr, sier Sundqvist til smak.no.

Stiftelsen Matmerk administrerer merkeordningene "Nyt Norge" og "Spesialitet."

Les den store testen av lokalprodusert iskrem her

Når kanskje målet

Tallene er gode nyheter for Landbruks- og matdepartementet, som har satt 10 milliarder kroner som mål for omsetningen på lokalt produsert mat innen 2025. Salget av lokalmat i dagligvarebutikkene er likevel fortsatt marginalt i forhold til konvensjonell mat i en bransje hvor totalomsetningen er på rundt 170 milliarder kroner årlig.

- Det vi ser er at lokalmaten når sin höjdare når det nærmer seg helg, høytid og festlige anledninger, og vi må gjøre lokalmaten enda mer tilgjengelig, sier Sundqvist.

- Vi har en matstolthet vi som alle andre nasjoner - vi er bare litt sene med å oppdage den, sier nina Sundqvist.

Les den store eplejuicetesten

Nye produsenter

Segmentene innen lokalmat som øker mest er øl, kjøtt og ost, ifølge Sundqvist. Men også andre matvarer merker interessen og etterspørselen.

Selv om antall birøktere totalt har vært ganske stabilt rundt 3500  i Norge de siste 15 årene, har Norsk Birøkterlag registrert hele 879 nye birøktere bare i år.

- Det er et sug i markedet etter dette, sier birøkter Lars Øgstad som driver Jar Bigård rett utenfor Oslo og selger  honning fra sitt nærmiljø. Han sier en del av kundene hevder honningen hjelper mot allergi og andre plager, men en del synes rett og slett det er flott å sgjøre livet litt søtere med honning fra lindetrærne i nabolaget.

Lokalpatriotisme

- Det er lokalpatriotisme så det holder i dette landet, sier Henning Thoresen i Sagene Bryggeri.

Sagene Bryggeri har et drøyt år etter oppstarten brygget 20-30 prosent mer øl enn budsjettert. Foto: Henning Thoresen

Sagene Bryggeri har et drøyt år etter oppstarten brygget 20-30 prosent mer øl enn budsjettert. Foto: Henning Thoresen

- En stor aktør som Carlsberg har 65 prosent av markedet, og det har kommet en motreaksjon til alle bryggerinedleggelsene. Lokale bryggerier popper opp som paddehatter, det er en fantastisk ånd over landet nå. Hver by og hvert lille tettsted burde ha sitt eget lille bryggeri og sitt eget lille fotballag å heie på, sier han.

Les mer om mat og vin på Smak.no

Meld deg på nyhetsbrev fra Smak.no her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner