Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Adams mat. Adam Bjerck i Adams matkasse har god oversikt over hva det norske folk liker å spise. Det er kunnskap som er lurt å ha. En av vinnerne i kassen er soyaglasert laks med mangosalat.

Adams mat. Adam Bjerck i Adams matkasse har god oversikt over hva det norske folk liker å spise. Det er kunnskap som er lurt å ha. En av vinnerne i kassen er soyaglasert laks med mangosalat.

Planlegger Adam-kjede

Tekst

Vil du få varsel hver gang Liz Buer publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Adams matkasse er blitt en suksess, og nå planlegger gründer Adam Bjerck et nytt restaurantkonsept. Men først kommer kokebok.

– Vi vet jo hva folk liker, sier Adam Schive Bjerck (28) med et smil.
Spørsmålet var om man kan overføre erfaringer fra matkasselevering til restaurantkonsepter. I Adams matkasse har Bjerck og medarbeiderne samlet tilbakemeldinger i form av terningkast fra kundene. De har god innsikt i den norske matsjelen. Blir det en ny restaurant under varemerket «Adam», kommer det godt med.

Smilet til matkasse-gründeren har vist seg å bli god butikk. For få år siden ble han kontaktet av Lasse Smedsvik og Harald Aalvik. Ifølge Bergens Tidende hadde de googlet «kokk» og «Bergen», og ringte den som så kjekkest ut.

– Jeg sto i oppvasken på Gastronomisk Institutt i Stavanger da de ringte. Så ble jeg med på et møte i Bergen. Jeg trodde de var i 40-årene med skikkelige planer. Men de var like gamle som meg, med mye kredittkortgjeld, he he.

– Hvorfor sa du ja?

– Jeg syntes det var gøy, og nytt og spennende. Og ferdigmatsegmentet økte mer og mer. Jeg ville lære familien å lage mat hjemme igjen. Få fisk inn i hverdagen, for eksempel. I begynnelsen var målet 300 kasser! Jeg tenkte: «går det, så går det». Man må ta noen sjanser, sier Bjerck.

Nå selger de 14.000 kasser i høysesong.

– Var det flaks for dem at du ikke bare var kjekk, men også en dyktig kokk?

– Ja, det var greit, det. Jeg tror de trengte en som var kvalitetsbevisst. På den tiden var jeg landslagskokk. Det er lett å tenke bare billig, ikke kvalitet. Men vi har ikke spilt mye på at jeg var på landslaget, for det kan skremme folk. Vi spiller heller på det folkelige, sier Bjerck.

Vi har ikke spilt mye på at jeg var på landslaget, for det kan skremme folk. Vi spiller heller på det folkelige

Adam Bjerck i Adams matkasse

Lønnsomt

Adams matkasse tok raskt en lederrolle i et nytt marked av mat levert på døren. Nå er mye forandret i selskapet. Morselskapet til svenske Linas matkasse har kjøpt opp mesteparten av Adams. Bjerck eier nå kun en liten aksjepost. Nylig kjøpte Adams matkasse opp Godtlevert.no, som likevel skal fortsette under eget navn, med egne kasser. I 2016 omsatte Bjerck & co. for 330 millioner, ifølge Bergens Tidende. Gründerne har også kunnet høste av inntjeningen – Bjerck sto oppført med 13 millioner i skattelistene i fjor.

– Vi har McDonald's og vi har Mr. Lees' nudler. Hvordan har det vært å bli en merkevare?

– Jeg tenker ikke så mye på det. Jeg er bare kokk. Mange tror jeg ikke er det, sier gründeren. Samtidig med oppstarten av Adams matkasse, var han ny kjøkkensjef på Fish & Cow i Stavanger, og i opptrening mot kokke-VM. Matkassene ble skapt etter jobb og på søndager. I 2015 prøvde Adam Bjerck seg i Årets Kokk-konkurranse, kvalifiseringen til Bocuse d'Or, men nådde ikke opp.

– Drømmer du fortsatt om en tittel?

– Jeg føler ikke så sterkt for det lenger. Jeg har ikke tid, man må sette av minst et halvt år til konkurransen. Men det er veldig gøy å konkurrere, sier Bjerck.

Restaurantdrømmen

Han har allerede oppnådd så mye i en alder av 28 år. En gang var han en liten gutt fra Indre Arna som hjalp mormoren med å smake til brunsausen på kjøkkenet. Som kreativ kokkeleder i Adams matkasse er det han som nå lærer det norske folk å lage kjøttkaker med brun saus igjen. Så hva drømmer man om da? Det er nå han trekker opp pc-en og viser frem punkter for restaurantkonseptet han tenker på.

– Jeg har noen ideer i hodet. Restauranten skal bli et sted for alle, der du spiser med god samvittighet, med tanke både på pris, sunnhet og råvarene. Du velger råvarer i sin enkelhet, kjøtt som blir grillet eller fisk som blir bakt, nystekte grønnsaker og friske sauser, det skal bare være god mat!

– Tenker du en kjede?

– Ja.

– Du er på vei mot McDonald's?

– Ja, bare 10 ganger bedre! Ikke kjip lavpris. Det kan bli utrolig bra hvis du gjør det riktig.

– Mer i retning av Jamie Olivers restauranter, kanskje?

– Ja, jeg vil heller sammenlignes med ham, sier kokken.

Foreløpig er alt på idéstadiet, og nå står først lansering av ny kokebok for tur, den heter «1 porsjon – middager og småretter bare til deg selv». En bok for single, men også for den som er alene hjemme.

– Hvilken råvare ville du hatt med på en øde øy?

– Supermør entrecôte! Eller kobebiff. Jeg er veldig kjøttperson.

– Hva ville du servert Kongen?

– Entrecôte! Et godt kjøttstykke med salt og pepper og gode, freshe grønnsaker. Litt stekt hjertesalat og tomat, pinjekjerner, basilikum. Kanskje en kaperssaus til.

– Ikke bearnaise?

– Det kommer litt an på dagsformen.

(Vilkår)