Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Skulle vært helt desperat hvis jeg skulle kjøpt kaffe fra Starbucks

Tekst

Vil du få varsel hver gang Osman Kibar publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
video
Roma

I Italia ble ideen til kaffekjeden Starbucks unnfanget. Men motstanden er stor når kjeden 35 år senere inntar et av verdens mest etablerte kaffemarkeder.

Det var mens han satt og drakk en kaffe i Italia i 1983 grunnleggeren av Starbucks fikk hele ideen til kaffekjeden. Det tok 35 år før han torde å etablere seg der.

I en spektakulær palazzo som tidligere har huset en postkontor i Milano, åpnet den første filialen til Starbucks denne uken – bare et steinkast fra piazza Duomo med det som også blir Europas største kaffebrenneri.

– De kommer sikkert til å få suksess. Men jeg ville vært desperat hvis jeg skulle kjøpt en kaffe på Starbucks, sier Antonio Buccinna, sjefbaristaen på La Tazza d’Oro, en av Romas mest kjente kafeer som har eksistert siden 1944.

Liksom-italienske produkter

Det var mens han inntok en espresso på kafé i Italia at Howard Schultz fikk ideen om å etablere kaffebarkjeden Starbucks, som i dag har 29.000 filialer i 77 land, men som den gang bare var et kaffebrenneri hvor han jobbet som markedsdirektør. Motstanden har vært stor siden nyheten ble annonsert i Italia, verdens fjerde største kaffeimportør, med kaffebarer på nesten hvert gatehjørne med faste kunder.

Forbrukerorganisasjoner raser mot prissettingen, fordi prisen er 80 prosent dyrere enn gjennomsnittet i Italia. «Liksom-italienske» produkter vekker også oppsikt. Med navn som «Caffe Verona» på kaffe som egentlig var produsert i Seattle, har Starbucks etablert merkevarer basert på den italienske kaffekulturen: Det mest slående eksempelet på «italiensk-klingende» produkter som høres italienske ut, men ikke er det, skriver en kommentator.

Aldri «to go»

At kafékulturen er så etablert i Italia, hvor kaffen gjerne inntas stående ved bardisken og aldri tas med ut på gaten «to go», har vært en av årsakene til at Starbucks aldri torde helt å satse for fullt på et av Europas største, men også vanskeligste kaffemarkeder, som teller nærmere 150.000 tradisjonelle kafeer.

Det skal åpnes 300 nye Starbucks-filialer i Italia fremover. Snart kommer også turen til Roma, hvor noen av Italias mest kjente tradisjonelle kafeer holder hus. En av dem er det legendariske romerske etablissementet Tre Scalini på Piazza Navona, som ble ikonisk gjennom «La Dolce Vita», Federico Fellinis spillefilm fra 1960 om en uke i livet til en paparazzo i Roma.

– De burde sagt nei. Starbucks bør ikke få komme inn i Italia, for det er en stygg kopi av våre barer. Basta, sier daglig leder Claudia Pizzoti i Tre Scalini.

Frappuccino bannlyst

I Italia kalles kafeer for «bar», espressomaskinen spiller en sentral rolle og det er ikke vanlig å vente lengre enn 30 sekunder for kaffen er servert. Porsjonene er små, enten det dreier seg om espresso eller cappuccino, for det er smaken som er det aller viktigste. «Vil landet som ga oss espresso ta godt imot selskapet som ga oss grande Frapuccinoer?», spør en kommentator fra Associated Press.

Baristaen Fahni Hadraoui vet svaret. Han tilbereder en ristretto og legger den på bardisken til Tre Scalini og viser med fingrene hvor liten den helst bør være.

– I USA heler de en liter vann på kaffen din. En kaffe skal være ristretto. Det er dette som er normal kaffe, sier han.

Nettopp Frappuccino og flere andre signaturprodukter fra den amerikanske kjeden blir ikke å finne på menyen i Italia foreløpig – trolig for ikke å avskrekke lokale kunder fullstendig.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.