Stadig flere tar med Alex-sushien hjem

Tekst
Folk lar seg stadig friste av Alex Cabios sushi. Her i lokalene på Tjuvholmen

Folk lar seg stadig friste av Alex Cabios sushi. Her i lokalene på Tjuvholmen

Oslo-folk strømmer fortsatt til Alex Sushi-restaurantene både på Solli plass og Tjuvholmen, men stadig flere vil ha med sushien hjem.

Alex Sushi på Tjuvholmen fikk et knallår ifjor, godt hjulpet av fjorårets knallsommer.

- Det var et fantastisk år på Tjuvholmen ifjor. Vi fikk åpnet uteserveringern samtidig som det ble bra vær, sier daglig leder Silje Steien i Alex Sushi.

Tjuvholmen, som åpnet i 2012, omsatte alene for litt over 20 millioner kroner, med et driftsoverskudd på 2,2 millioner kroner. I år har ikke sommeren vært like god, så Tjuvholmen-tallene for 2015 vil ifølge Steien vise noe nedgang.

Alex Sushi (konsern)2014 (mill. kr)2013 (mill. kr)Endring i %
Omsetning72.259.9+20.5
Driftsresultat-0.1-1.5-
Resultat før skatt-0.2-0.3-

 

Mer takeaway

Også på Solli plass går driften godt, men etablering av et 500 kvadratmeter stort selskapslokale i kjelleren og egen take-away avdeling i 2012, gir fortsatt avskrivninger som trekker totalresultatet ned.

- Vi er veldig fornøyde med nyetableringene i Oslo, de har virkelig satt seg, og vi har fortsatt godt belegg i restauranten på Solli plass. Men vi ser nok at noen av våre stamgjester nå benytter Tjuvholmen, sier Steien som har store forventninger til takeaway-filialen på Solli. Takeaway og selskapsvirksomheten økte omsetningen med et par millioner kroner til totalt 16,3 millioner kroner ifjor og fikk et lite driftsoverskudd mot underskudd i 2013.

- Take away har jo ingen plassbegrensninger slik du har på restaurantene, så den har vi store forventninger til i årene som kommer, sier Steien som allerede nå kan røpe at 2015 blir et godt år for denne virksomheten, mens Solli-restauranten så langt viser stabil omsetning.

Dårlig i Stavanger

Eneste tallskår i gleden er etableringen av filialen i Stavanger som ifjor endte med driftsunderskudd på nær tre millioner kroner av en omsetning på nær ti millioner kroner .

- Vi åpnet i et vanskelig marked, så det er som forventet. Vi har et veldig langsiktig perspektiv på Stavanger og er ikke redd for den restauranten, sier Steien som vil bruke tiden fremover på å markedsføre Alex-navnet i Stavanger.

Les også på DN.no i dag:

Oljegigant vil kutte over 1.800 jobber

Cecilie Fredriksen: – Min far JFs filosofi kan bare beskrives som «lean and mean»

- Nå gjelder det egentlig bare å overleve tunnelen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Første kikk på Sonys nye flaggskip

 

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner