Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Hun baker 15.000 donuts i året

Tekst

Vil du få varsel hver gang Hanna Norberg publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Duo. Sammen med Jørgen Hansrud driver Talor Browne også Talor&Jørgen, en kaffeabonnementstjeneste som ligner litt på matkassekonseptet, bare med kaffe.

Duo. Sammen med Jørgen Hansrud driver Talor Browne også Talor&Jørgen, en kaffeabonnementstjeneste som ligner litt på matkassekonseptet, bare med kaffe.

Ring. De seneste to årene har Talor Brownes pop-up-donuts dukket opp flere steder i Oslo, blant annet hos Fuglen, Handwerk og i Mathallen.

Ring. De seneste to årene har Talor Brownes pop-up-donuts dukket opp flere steder i Oslo, blant annet hos Fuglen, Handwerk og i Mathallen.

Etter 25 pop-ups og 30.000 håndlagde donuts åpner Talor Browne en permanent donutsjappe. Der vil hun helst ikke ha kø.

– «Donuts», sa jeg. «No way», sa de.

Talor Browne (29), australier, donutdronning og kaffebrenner, står ved kjøkkenbenken hjemme på Torshov med slikkepotten i hånden. Det var her smultringsvermeriet startet en februarsøndag for snart to år siden. I november åpner det som hittil bare har vært en pop-up-butikk, donutsjappen slash kaffebrenneriet Fryd, rett ved Youngstorget i Oslo.

Skeptikerne mente «nordmenn er altfor opptatt av sunnhet», men hittil har hundrevis av disse nordmennene stått timevis i kø for Talor Brownes donuts – og det er altså før Fryd har åpnet. De seneste to årene har Browne arrangert et titall pop-up-donuts i Oslo, blant annet hos Fuglen, Handwerk og i Mathallen.

– Det er eventyrlig, faktisk. En gang var det 2500 som trykket «attending » på Facebook og vi hadde bakt 700 donuts, det var så mange som var fysisk mulig å lage, siden de skal være dagsferske. Det gikk ikke opp, selvfølgelig, sier Browne.

Håndarbeid. Talor Browne åpner snart donutbutikken Fryd på Youngstorget i Oslo.

Håndarbeid. Talor Browne åpner snart donutbutikken Fryd på Youngstorget i Oslo.

Maskindrevet

Sammen med Jørgen Hansrud driver hun Talor&Jørgen, en kaffeabonnementstjeneste som ligner litt på matkassekonseptet, bare at du får kaffe.

For det er egentlig kaffe som er Brownes greie. Året var 2001 da den 13 år gamle Melbourne-jenta tok på en kaffemaskin for første gang. Hennes umiddelbare tanke var: «Oh my god, this is amazing.» Det var ikke smaken hun falt for, den likte hun ikke, «jeg ble forelsket i prosessen før jeg ble forelsket i smaken».

De neste årene jobbet Browne seg opp i den melbournske kaffebransjen og etter hvert ble hun barista for de mest velrenommerte, som Brother Baba Budan og Market Lane. En dag i 2010 kom Tim Wendelboe til byen, han skulle holde foredrag på arbeidsplassen til Browne.

– Jeg syklet til jobb den morgenen, og så ble jeg påkjørt av en taxi. Jeg fikk et stort kutt i benet og de ville sende meg på sykehus, men jeg ville så gjerne høre foredraget til Tim, så jeg dro på jobb i stedet, forteller hun.

Utbrent sjefbrenner

En desemberdag i 2012 landet Browne på Gardermoen etter å ha blitt headhuntet som kaffebrenner hos Tim Wendelboe. Snart ble hun sjefbrenner, til slutt ble hun utslitt.

Donuts ble redningen. Hun startet Fryd, dro hjem til Australia for å lære seg mer om donut-kunsten, kom tilbake til Oslo og begynte å arrangere pop-ups. De to neste årene bakte hun og teamet 30.000 donuts – hver og en for hånd. Da Talor&Jørgen hadde sin hittil aller siste pup-up på Tøyen i oktober, var de utsolgt for de 900 ringene av dough etter to timer.

– Kø er ikke nødvendigvis positivt. Det betyr bare at folk må vente lenge for å få det de vil ha. En god bedrift vet hvordan de skal drive for at kundene deres skal slippe å vente, så de køene skal vi få en slutt på.(Vilkår)

Les også: Formtopp