Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

- Kundene kommer ofte med avisen og vil ha den vinen som fikk terningkast 6

Tekst

Vil du få varsel hver gang Liz Buer publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Oslo
Velger vin. Alexia Hatjoullis er sortimentssjef i Vinmonopolet.

Velger vin. Alexia Hatjoullis er sortimentssjef i Vinmonopolet.

Som sjef for sortiment er det Alexia Hatjoullis som bestemmer hva du finner i vinhyllene. - Vi ser at viner med mye sødme selger godt, sier hun.

Vinmonopolet har ikke lov til å markedsføre produktene sine. Likevel har de et markedsføringsbudsjett, som styres av Alexia Hatjoullis – markeds- og sortimentssjef.

– Vi jobber med å sette sammen sortimentet etter det kundene etterspør. Vi skal levere til alle forbrukerne, og samtidig lansere nyheter i bransjen. Vi skal være tett på pulsen av hva som skjer og hva som skrives, vi skal reise og oppdage, sier Hatjoullis.

Selv reiste hun som 4-åring fra Kypros sammen med broren og foreldrene, under Tyrkias invasjon på øya. Faren drev hoteller i ferieparadiset, sammen med sin norske kone. Familien endte til slutt i Sandnes, etter et opphold i England. Der slo Andreas Hatjoullis seg opp som pizzagründer av Dolly Dimples-kjeden. Interessen for mat skulle gå i arv. Fra å pushe kylling og pølser i Prior og Nortura, gikk Alexia Hatjoullis over til vin i fjor.

– Hva har overrasket deg mest i Vinmonopolet?

– Jeg har ikke blitt så overrasket, jeg er heller imponert. Hvordan fagkunnskapen gjennomsyrer bedriften, det er vin som livsstil, hobby og jobb.

– Det blir ikke snobberi?

– Nei, men det er sterke meninger i diskusjoner om smak og ernæring. Jeg trives i den kulturen.

Konseptslipp

Polet kjører ut nye slipp av viner flere ganger i året for omtale i pressen. I stedet for å lansere et tilfeldig utvalg røde og hvite viner, «konseptualiserer» Vinmonopolet slippene sine, for eksempel viner fra området Alto Piemonte. Det gir for det meste stor uttelling blant vinskribentene.

– Det er kjempeinteressant å kommunisere direkte med pressen. Kundene kommer ofte med avisen og vil ha den vinen som fikk terningkast 6. Vi merker det godt når noen har fått ekstra god karakter. Det gir oss en unik posisjon, men hvis journalisten ikke skriver positivt, gir det jo ikke uttelling.

– Dagens Næringsliv skrev nylig at den mest populære pappvinen på polet var som masseprodusert saft. Hva tenker du om det?

– Vi ser at viner med mye sødme selger godt. Det er en smak som tydeligvis treffer den norske forbruker godt. Men hva kan jeg si om det? Smaken er som baken.

– Skal dere i Vinmonopolet ha også ha en oppdragende rolle?

– Ja, jeg tenker at det er viktig. Eller det er bedre å si at vi skal inspirere eller lære opp, slik at kundene kan få en bedre opplevelse.

Lette trender

70 prosent av kundene på Vinmonopolet er vinkjøpere som helst vil kjøpe det de kjenner fra før, eller er opptatt av pris, men flere beveger seg over i segmentene «kunnskapsrik» eller «interessert». Sortimentssjefen følger nøye med på statistikk som går fra 2002 frem til i dag, som forteller hva kundene ser etter.

– De blir mer og mer opptatt av økologi, bærekraft, autentisitet og historie. Millenials er fremtidens kundegruppe og de er ikke så opptatt av «brands». Helseaspekter som lavere alkohol, sukkerinnhold og færre tilsetninger er viktig. Generelt stiger vininteressen, i likhet med fokus på mat, sier Hatjoullis.

Helseaspekter som lavere alkohol, sukkerinnhold og færre tilsetninger er viktig. Generelt stiger vininteressen

Hun forteller at trendene går mot lysere og lettere viner – hvitvin, champagne og rosévin – mens rødvin går noe ned.

– Har du endret deg som polkunde selv, etter jobben i Vinmonopolet?

– Ja, jeg har begynt å sette kvalitet før kvantitet. Jeg er ikke kunnskapsrik, men vininteressert. Jeg er nysgjerrig og vil gjerne prøve nye land og regioner.

– Hvor mye vil du betale for en vin?

– Den siste jeg kjøpte kostet 381, en australsk chardonnay.

Selv om Vinmonopolet prøver å føre nye trender til Norge, er det ikke alt som tar av.

– For eksempel pétillant naturell, viner som har mindre bobler, med et lettere preg enn andre musserende viner. Gjæringen skjer naturlig, rett på flasken. Det er en gammel metode, men man vet aldri helt hva resultatet blir. Pét-nat er hipt på barer i Paris og New York, men ikke så etterspurt her. Men det kan bygge seg opp over tid.

– Hvilken råvare ville du tatt med til en øde øy?

– Avokado eller banan.

Kampen om hylleplass på Vinmonopolet har aldri vært tøffere: – Sjokkert over hva norske vinimportører forteller om andre firmaer

– Hva er det beste og verste ved norsk mattradisjon?

– Sau- og lammekjøtt, fra god, norsk dyrevelferd. Det dårligste? Det må være at norsk mat ofte mangler litt smak.

– Hva ville du servert kongen?

– Et autentisk, gresk måltid. Nei! Jeg ville klint til med spennende, indisk, laget fra bunnen. Kylling tikka masala.

– Varm lunsj eller matpakke?

– Varm lunsj! Definitivt ikke matpakke.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les intervju med Vinmonopolets direktør, Hilde Britt Mellbye: – Det er fremdeles mye gutteklubben grei