Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Et friskt pust fra USA

Tekst
Vinmarker blant bartrær i Sonoma Coast i California Foto: Sune Eriksen

Vinmarker blant bartrær i Sonoma Coast i California Foto: Sune Eriksen

Julinyhetene: Amerikanske viner er ikke som de engang var. De er bedre.

Vinbøndene i California snakker fortsatt om det. I de utallige smakerommene henger falmede avisutklipp fra 1976 i monter. Filmer er blitt laget om den legendariske smakingen som fant sted i Paris det året.

Steven Spurrier var mannen bak, han drev en liten vinbutikk i Paris og ble nysgjerrig på amerikanske viner etter en tur til Napa Valley på begynnelsen av 1970-tallet. Overbevist om at her fantes uavdekket potensial, inviterte han 1970-tallets store franske vinprofiler til en blindsmaking av viner fra USA versus Frankrike. Overraskende nok vant amerikanerne, og Napa Valley ble aldri det samme igjen.

Vin "over there". Vinene som vant smakingen var tradisjonelt laget av europeiske immigranter med generasjoner bak seg i vinbransjen, og falt i smak hos konservative franske ganer da vinene hadde den fyldige og modne frukten man bare får i en sjelden varm årgang i Europa.

Det er ikke langt fra Napa til Sonoma Foto: Sune Eriksen

Det er ikke langt fra Napa til Sonoma Foto: Sune Eriksen

Så kom Robert Parker, en advokat fra Maryland som hadde blitt fascinert av vin under et besøk i Frankrike på 1960-tallet. Han startet det beskjedne vinmagasinet The Wine Advocate, der han ga vinene poeng på en skala fra 50 til 100 poeng, basert på karakterene i det amerikanske skolesystemet. Sammen med vinmagasinet Wine Spectator strødde han om seg med høye poengsummer. Vinene ble rikere og mer konsentrerte. Alkoholnivået steg fra tolv til 15 prosent, og prisene skjøt fart.

Opp gjennom dalen poppet små boutiquevinerier opp, alle med viten om at suksessen sto og falt på en god kritikk. Og de som fikk det ble raskt puttet i en egen kategori, kultviner.

En ny tid. I dag falmer kultvinene i Napa i forhold til hva som kommer ut av naboregionen i vest, Sonoma. Her har alkoholen blitt lavere og frukten friskere. Unge, pasjonerte og ideologiske vinprodusenter har startet i de små og plutselig blitt verdensstjerner. De har plantet sin pinot noir i skråninger med påvirkling fra den kjølige tåken og brisen fra Stillehavet. Noe som gjør vinene mye mer elegante.

- Det er vinmarkene som styrer kvalitetshevingen i California. Hirsch vineyard var først ut, så kom flere til, sier Peter Wilmert. Han er tidligere administrerende direktør i Beringer i Napa Valley og i dag en av eierne i Red Car Company.

Red Car ble startet av vinmaker Carroll Kemp med Mark Estrin og Richard Crowell i 2000 med 50 kasser vin laget av et tonn med druer. I dag satser de på økologiske og biodynamisk dyrkede druer fra kjølige vinmarker.

Red Cars smakerom Foto: produsenten

Red Cars smakerom Foto: produsenten

- Mange av dagens beste vinmarker i Sonoma deles av flere produsenter. Vi høster tidligere enn de andre for å lage en friskere stil.

Red Cars viner blir lansert for første gang på det norske markedet i dag, sammen med flere andre lovende produsenter.

- Vi er en del av West Sonoma Coast Vintners. Sammen prøver vi å etablere en mer meningsfull Sonoma-appellasjon. Sonoma Coast er i dag en enorm appellasjon som ble drevet frem av én produsent, og grensene lagt i forhold til produsentens egne vinmarker, legger Wilmert til.

De beste taxfree-kjøpene 

Stor test: Sommerens beste pappviner
 

Les mer på Smak.no

Meld deg på nyhetsbrev fra Smak.no her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.