Mens mesteparten av det som kryper og går i bilverdenen nå befinner seg på bilutstillingen i Genève, har Teslas toppsjef Elon Musk i tillegg tatt turen til Norge.

Og det er ikke helt uten grunn. Omflanket av Bellona-sjef Frederic Hauge og forlagstopp Erling Kagge, troppet Musk opp i den amerikanske ambassadørboligen vel vitende om at Norge er det nest største markedet etter USA for det amerikanske elbilmerket.

- Vi kom til Norge for å takke dere, sa Musk på pressekonferansen.

Frederic Hauge (t.v) i samtaler med Elon Musk (i midten) og Teslas salgssjef George Blankenship (t.h) i den amerikanske ambassadørboligen.
Frederic Hauge (t.v) i samtaler med Elon Musk (i midten) og Teslas salgssjef George Blankenship (t.h) i den amerikanske ambassadørboligen. (Foto: Hege Hegle)

Superladere
Men det var ikke bare derfor Musk tok turen hit. For i talen kom det også frem opplysninger som må sies å være svært relevante for norske elbil-kunder.

Etter at Tesla ifjor bygget ut såkalte «Superchargers» i California og på deler av østkysten i USA, har det blitt ymtet frampå om at Norge kanskje ble neste stopp. Og slik blir det.

- De første superladerne utenfor USA kommer til Norge. Det samme gjelder leveransene av Model S. De vil også leveres til Norge før resten av Europa, sa Musk før han la til:

- Og superladerne vil bli gratis i bruk. For alltid.

Superladerne er i prinsippet ladestasjoner som er langt kraftigere enn tradisjonelle elbilladere. Dette er spesielt hensiktsmessig i forhold til Tesla Model S, som har et mye kraftigere batteri enn dagens elbiler.

Utrulling i sommer
Utviklingen er gjort i samarbeid med SolarCity, hvor Tesla-sjef Musk sitter som styreleder. De plasseres nå på vitale veistrekninger i Norge. I første omgang mellom Oslo og Bergen, Oslo og Trondheim, Oslo og Stavanger samt Oslo og Stockholm.

Tesla-representantene ville ikke gi noen eksakt dato for når superladerne er på plass, men Musk selv antydet at de skulle begynne utrullingen i løpet av sommeren 2013, slik at de skal være på plass før de første bilene leveres til Norge.

Slik kan «superladerne» se ut, ifølge Teslas hjemmesider.
Slik kan «superladerne» se ut, ifølge Teslas hjemmesider. (Foto: Tesla)

Tesla har kjempet hardt for å overleve i kjølvannet av finanskrisen. Etter at Model S kom på banen, overtok selskapet forhandlerleddet selv. Fortsatt har de ikke tjent en krone på elbilvirksomheten, men i forrige kvartalsrapport uttalte Musk at han håpet på at selskapet skulle gå i null eller med et lite overskudd allerede i første kvartal i 2013.

Mye av dette skyldes sterkt forhåndssalg av superelbilen Model S, som de mener er en konkurrent til BMW 5-serie. I tillegg skal selskapet har klart å redusere kostnadene i produksjonsleddet.

Les også: Nå tjener de penger på elbil

I løpet av 2013 skal selskapet levere 20.000 biler over hele verden. Elon Musk bekreftet onsdag at de har solgt rundt 1000 biler i Norge, og at de første bilene overleveres i løpet av juli.

Det gjenstår å se hvordan bilen blir tatt imot av bileiere på norske veier. Skal vi tro selskapet kan i hvert fall nye Model S-eiere glede seg over å kjøre gratis så og si over hele Norge ved hjelp av de nye superladerne.

Les også:
Slik skal Tesla revolusjonere bilindustrien
Endelig er Tesla Model S priset

Nå kommer super-elbilen

Se også video: Derfor har Tesla suksess i Norge

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.