Midtlivskrisen har nådd storbilen Audi A6. Derfor har den nå fått en svært lett botox-innsprøytning, noe som kan være vrient å se ved første øyekast. Det mest synlige er de nye LED-kjørelysene foran, som på alle andre nye Audier, riktignok som ekstrautstyr i kombinasjon med xenonlys.

Ansiktsløftningen består foran av skallfasetter og hakeimplantat i form av ny grill, støtfanger, luftinntak og tåkelys. Innvendig er også en del ting endret, blant annet er en del av magesekken tatt bort, slik at A6 er mer småspist enn før. Drivstoffbesparelsen på hele A6-linjen skal ha forbedret seg med 15 prosent. Og det er på tide at Audi tar dette på alvor, BMW har gjort dette lenge, de har i tillegg greid å øke effekten på sine biler.

  Vår testbil er en såkalt e-modell utstyrt med den minste dieselmotoren på toliter og 136 hestekrefter. Det oppgitte forbruket skal ligge på 0,53 liter på milen, og Co2-utslippet er 139 gram per kilometer. Men det fordrer en ekstremt varsom kjørestil; vårt forbruk under prøvekjøringen lå over dette, selv uten noen form for grisete kjøring.

Alternativ Audi
På mange sett og vis har A6 fremstått som en svært velholdt og moderne bil i sin beste alder, men som for andre som når midtlivskrisen, er pasienten selv den første som ser nødvendigheten av en ansiktsløftning. Etter at lillebror A4 ble født for et knappe år siden, har A6 fått mindreverdighetskomplekser.

Lillebror hadde vokst både i størrelse og kjøreegenskaper. I tillegg har A4 en startpris som er svært hyggelig. Spørsmålet blir dermed om oppgraderingen er omfattende nok til at A6 kommer fram fra skyggen til lillebror, og distanserer seg fra A4.

Les også: Røverkjøp fra Audi

Det har kanskje noe med forventninger å gjøre, men vi føler at storebror blir ganske kjedelig. Den er fin og svært komfortabel på veien, og oppfører seg eksemplarisk som seg hør og bør for en statusbil. Samtidig føles den stor og litt uhåndterlig i forhold til lillebror. Plassen er selvfølgelig bedre, men at den prismessig også starter 70.000 kroner over A4 er ikke til dens fordel. For samme pris som vår testbil uten ekstrautstyr får man en A4 med 170 hestekrefters dieselmotor og quattro. Det du får for denne prisen med A6 er ikke stort mer enn økt prestisje og status. Skal man ha A6 må man fleske til med en skikkelig motor, for eksempel den helt nye og spennende treliters bensinmotoren på 290 hestekrefter.

Gunstig e-modell
For den minste motoren er ikke sprekere enn den bør være, og man må regne med å benytte seg en del av den manuelle sekstrinns girkassen som sitter i bilen. Den drar greit under de fleste kjøreforhold, men på en bil til en halv million skulle man kunne ønske seg litt mer veltrente krefter.

  Denne toliters dieselmotoren finnes også i 170-hestekrefters utgave, og forskjellen på de to er at den nedtrimmede e-modellen har sedvanlige optimaliseringstrekkene, som høyere girutveksling og lavere luftmotstand.

Men prismessig passer denne motoren her til lands. I forhold til utgående modell, har den nye modellen sunket med noen tusen kroner i pris, mye grunnet gunstigere avgift.

Men prisen raser fort oppover, for som vanlig bungner ekstrautstyrslisten over av mer eller mindre nødvendige tilbehør.

Nær halvert salg
Audi er en av bilmerkene som salgsmessig gjør det bra både ute i verden, og i Norge i år. Med en markedsandel på 5,9 prosent hittil i år og en økning i salget på 2,2 prosent, er de en av få som går mot strømmen i et stadig fallende bilmarked.

938 A6 er i følge Opplysningsrådet for veitrafikken solgt så langt i år. Det er en nedgang på 41 prosent fra fjoråret. Til sammenligning har A4 solgt 3051 hittil i år, det er en økning på 38 prosent. Konkurrenten BMW 5-serie selger omtrent det samme som A6 og salget har vært ganske stabilt siden ifjor.

BMW 520d koster omkring 27.000 kroner mer enn testbilen, men har til gjengjeld 27 flere hestekrefter, som faktisk slipper ut tre gram mindre enn A6. Det kan være verd å merke seg.

Så spørs det om A6's opphold på operasjonsbordet og treningsleiren kan føre til økning i salget.

Konklusjon: Kjøp A6 med skikkelig motor, eller få mer for pengene med lillebror A4.
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.