Velstående kinesiske turister legger årlig igjen mange millioner kroner i Norges mest eksklusive butikker, skriver Dagens Næringsliv.

Så langt i år har shoppingen deres økt med 40 prosent, viser tall fra Global Blue Norge.

- Kinesere har gjort Oslo til en luksusby, sier daglig leder Geir Victor Svendsen i Norges største taxfreeselskap, Global Blue Norge, til DN.

Bare de siste to årene har kineserne shoppet momsfrie varer for rundt 65 millioner kroner, ifølge DNs egne beregninger.

Krever provisjon
Men kineserne finner ikke alltid veien til butikkene selv.

Kinesiske turistguider krever provisjon eller gaver for å lose busslass med pengesterke kinesere innom Oslos luksusbutikker. I København har drøyt 50 kinesiske guider skattefritt sikret seg provisjon for tilsammen 25 millioner kroner fra luksusbutikker.

– Handelen er veldig styrt av guider, og i Kina er det en helt annen kultur enn i Vesten. Mange av guidene forventer at det betales når de kommer innom butikken, sier Svendsen i Global Blue Norge til DN.

Mellommenn
Guidene fungerer i praksis som mellommenn, og de forventer provisjon av salget. Får de ikke det, kjører bussen med kinesiske turister videre til neste butikk som er villig til å betale for besøket.

Urmaker Bjerke er blant Oslos eksklusive merkevarebutikker som merker den økende interessen fra asiater. En tredjedel av omsetningen kommer nå fra turister, og andelen kinesere er betydelig.

De mest populære klokkene blant kinesere er ur fra sveitsiske Patek Philippe. De koster fra 80.000 og opptil 300.000 kroner stykket. Også Rolex-klokkene er populære. Disse koster mellom 30.000 og 100.000 kroner.

– Landet har vært gjennomsyret av juks og fake og annet fanteri. Skal de kjøpe noe skikkelig, stoler de mer på europeere, sier daglig leder og hovedeier Halvor Bjerke i Urmaker Bjerke.

Han har selv inngått det han kaller «halvfaste avtaler med noen guider». Det vil si at guider får prosenter av salget de sikrer butikkene.

Les hele saken og se oversikter over hva de ulike landene legger igjen av kroner i Norge, i Dagens Næringsliv fredag.

Les også: Unngå å gå på en luksussmell


- Spiser knekkebrød til frokost, lunsj og middag for å få råd til ny veske (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.