Bråket i Troms Kraft-eide Kraft og Kultur er ikke over. 22. November sendte Troms Kraft ut en melding om at det var avdekket vesentlige feil i regnskapet til datterselskapet i Sverige. Våren 2005 kjøpte Kraft & Kultur et tomt selskap som ble døpt Ny Kraft, skriver Dagens Næringsliv i dag.

Tre år senere overtok forretningspartnerne Erik Helmenius og Johan Eriksson selskapet for 125.000 svenske kroner, uten at salget omtales ikke i Kraft & Kulturs regnskaper.

I april i år gjorde de to partnerne god butikk på å selge to tredjedeler av selskapet tilbake til Kraft & Kultur.

Troms Kraft er eid av Troms fylkeskommune og Tromsø kommune.

- Stor avtale
Prisen selskapet betalte i april er ikke kjent.

«Det får kjøper svare på. Mye av prisen avhenger av fremtiden. Det er en stor avtale», skriver Erik Helmenius i en epost til DN.

Tre uavhengige investeringsrådgivere skal ha vært engasjert i forhandlingene. Sentralt i avtalen står eierskap til den suksessrike, energibesparende teknologien til boligoppvarmingsselskapet VoltAir.

DN har i tidligere artikler vist at båndene mellom Kraft & Kultur og Helmenius og Eriksson har vært tette i lang tid, blant annet var og er Kraft & Kultur en stor kunde i Ny Kraft, og kraftselskapet har fungert som markedsfører for ventilasjonssystemet.

Bror
Erik Helmenius er broren til Eva von Wernstedt, som i mange år frem til 2009 var nestleder i Kraft & Kultur. Von Wernstedt hadde også en posisjon i styret til selskapet som ble solgt til broren og hans forretningspartner.

Helmenius har selv jobbet for Kraft & Kultur, ifølge tidligere styreleder Odd Andreas Haldorsen.

– Han var nærmest inventar i Kraft & Kultur. Han var primus motor på entrepriser på systemet VoltAir. Jeg mener han var ansatt. Han var i hvert fall sterkt tilknyttet på den tiden, sier Haldorsen, som var styreleder i Kraft & Kultur fra mai 2007 og frem til julen 2008.

Erik Helmenius benekter at han har vært ansatt i Kraft & Kultur.

«Aldri», skriver han.

Var agent
Det er også sterk uenighet om hvem som hadde ideen til selskapet, om Kraft og Kultur har betalt utviklings- og markedsføringskostnader og hvem som eier teknologien som nå står for hovedomsetningen i selskapet.

Både Helmenius og Eriksson benekter at Kraft & Kultur har betalt utviklingskostnader for VoltAir.

Ifølge Helmenius har Kraft & Kultur kun vært agent for salg av VoltAir.

«Kraft & Kultur har kjøpt aggregater av oss som de har solgt videre med fortjeneste. Vi har ikke hatt noe direkte salg selv inntil nå. Alt har gått via Kraft & Kultur», skriver han.

DN har vært i kontakt med tidligere nestsjef Eva von Wernstedt i Kraft & Kultur. Hun er gjort kjent med at DN ønsker svar på spørsmål om Ny Kraft og VoltAir, men hun har ikke ringt tilbake.

Tidligere sjef i Kraft & Kultur Boris Benulic sier til DN at Ny Kraft bare var et tomt varemerke da de kjøpte det i 2005. I følge registre het imidlertid selskapet Guldskålen da det ble kjøpt opp.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.