- Jeg er verken på Facebook eller andre sosiale medier. Det er et bevisst valg, sier administrerende direktør i Privatmegleren, Grethe Wittenberg Meier.

- Hvorfor det?

- Jeg er leder for rundt 600 meglere, som gjerne er supersosiale av natur og deler mye i sosiale medier. Jeg tror både dem og jeg er fornøyd med å ikke følge hverandre der, for jeg vil ikke bli for «kompis», sier hun.

Les også: Kjemper om boligkunder i sosiale medier dnPlus

Eksperter DN har snakket med er bekymret for at tiden vi bruker på digitale enheter går på bekostning av å pleie menneskelige relasjoner – og at underholdningen vi får servert, gjør oss passive.

Fersk forskning mener også å finne en sammenheng mellom synkende iq hos gutter og tilgangen de har hatt på kabel-tv i barndommen.

Samtidig er ekspertene klare på at digitale medier kan være kunnskapsgivende om det brukes på riktig måte.

I løpet av påsken vil DN publisere en liten intervjuserie der profiler fra medier og næringsliv snakker om sine medievaner.

Les første sak i serien: Jan Petter Sissener opplevde en revolusjon da han fikk barnebarn

Les andre sak i serien: Ellen Arnstad husker ikke livet før smarttelefonen

Skeptisk til skryt i sosiale medier

Meier mener det har vært en fordel for henne å ikke følge sine ansatte på sosiale medier. 

- Jeg tror de fleste oppfatter meg som en sosial og tilgjengelig leder ellers, så det handler om at jeg ikke ønsker å bli for personlig. Det gjør det lettere å være leder i andre sammenhenger, sier hun.

Les tredje sak i serien: Petter Stordalen både liker og misliker å få kjeft på sosiale medier

Privat har hun heller ikke følt behovet for å delta i ulike sosiale medier. Hun er skeptisk til «skrytekulturen» som gjerne dominerer på disse plattformene og synes det kan bli i overkant.

- Jeg er nok ganske privat. Dessuten er jeg så gammeldags at jeg liker å skrive brev og fortelle, så mine nærmeste får fortsatt julekort skrevet for hånd, sier hun.

Må «logge av»

Hun er derimot opptatt av å holde seg oppdatert på mediebildet.

Det første hun gjør om morgenen er å lese nyheter og sjekke -post og sms. Tv’en står gjerne på med nyheter i bakgrunnen mens hun leser Dagens Næringsliv, Finansavisen og Aftenposten i papirutgave. I helgene ser hun gjerne sport på tv.

Hun er likevel bevisst på å «logge av» for å prioritere andre ting.

- Jeg er veldig glad i å mosjonere og være ute i skogen, så ingen nyheter eller andre saker klarer å dra fokus vekk fra det. Det fine er mobiliteten man får med mobilen, som gjør at jeg kan være tilgjengelig og holde meg orientert, uten at det går på bekostning av jobb eller privatliv.

Forskere mener gutter blir dummere av å se på tv. Dette mener de selv.
02:38
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.